+ Zapytaj o ofertę

Skuteczne praktyki UX

Camp7 Redakcja
06/12/2018

Pomyślmy o aplikacjach, do których wracamy każdego dnia. Co takiego nam oferują, że wciąż z nich korzystamy? Każdy z nas sprawdza Facebooka, Instagrama i tym podobne aplikacje kilka razy dziennie, ze względu na interakcje z innymi użytkownikami. Nie obejdzie się również bez aplikacji banku, klienta pocztowego, czy też prognozy pogody. Jednak istnieje mnóstwo nieistotnych aplikacji, z których również korzystamy regularnie. Co sprawia, że wciąż wracamy do aplikacji, których wcale nie potrzebujemy?

Przeprowadzono wiele analiz, które potwierdziły, że ponad 70% użytkowników przestaje korzystać z nowej aplikacji już po 3 dniach użytkowania. Deweloperzy z dziedziny UX wiedzą, iż najlepszy projekt to taki, który fascynuje użytkownika lub najzwyczajniej ułatwia jemu wykonywania zadań.

Istnieje kilka sprawdzonych metod, które mogą zmienić Twój projekt z kolejnej, zwykłej aplikacji w styl życia.

 

PIERWSZE WRAŻENIE

Zacznijmy od najważniejszego, czyli pierwszego wrażenia. Aplikacja powinna robić wrażenie, ale nie być przytłaczająca. Znalezienie równowagi między tymi dwoma skrajnościami jest kluczem do sukcesu. Upewnij się, że wprowadzanie użytkownika jest bezbłędne i reprezentuje przyszłe doświadczenia. Wprowadzanie powinno być tak płynne i przyjazne, jak to tylko możliwe. Pamiętaj również, aby użytkownik czuł się zaufanym członkiem społeczności, a nie tylko kolejnym klientem.

Dodaj krótki poradnik wprowadzający, który zademonstruje wszystkie funkcje oraz cechy. Dla jednych może się to wydawać stratą czasu, ale takie działanie ma na celu pomoc we wprowadzeniu użytkownika w pętlę informacji zwrotnej, która jest podstawą dobrego UX. Podaj opcję przewodnika z wizualnymi wskaźnikami miejsca, w którym możesz przesunąć palcem lub naciśnij przycisk Dalej. Spraw, by wprowadzenie było jak najbardziej zwizualizowane. Użytkownicy zwykle wycofują się, gdy muszą przeczytać długi tekst w pierwszych minutach używania nowej aplikacji.

 

FEEDBACK LOOP, CZYLI PĘTLA INFOMACJI

Jak wspomnieliśmy powyżej, tworzenie pętli informacji zwrotnej jest kluczowe. Korzystanie z projektowania ruchu może zapewnić użytkownikom informacje zwrotne potrzebne do jej utworzenia.
Jeśli użytkownik podejmie działanie, można użyć ruchu, aby wzmocnić tę akcję. Dla przykładu, w systemie iOS po dotknięciu i przytrzymaniu ikony aplikacji widżety stają się niestabilne, co wskazuje na zmianę trybu. To z kolei pokazuje, że można przenosić ikony, a X w prawym górnym rogu widgetów wskazuje, że te aplikacje można usunąć. Wszystko to jest przekazywane za pomocą projektu ruchu, aby zapewnić widoczność statusu systemu.

Użytkownik powinien wiedzieć, gdzie dokładnie w aplikacji się znajduje i jak dokładnie się tam dostał. Każdy etap procesu, każdy krok od A do Z powinien być krystalicznie czysty. Brak utworzenia przejrzystego przepływu informacji spowoduje osłabienie UX, a to zirytuje użytkownika i ostatecznie spowoduje usunięcie aplikacji.

 

DOSTOSOWANIE

Często przy budowaniu aplikacji od podstaw dobrym pomysłem jest rozpoczęcie od MVP. Jest to strategia uzyskiwania krytycznych opinii na wczesnych i najważniejszych etapach rozwoju produktu. Podstawowym założeniem jest uzyskanie informacji zwrotnej za pomocą uproszczonej wersji produktu, która odzwierciedla ideę produktu końcowego.
Dla gotowego produktu polecamy wprowadzanie drobnych poprawek. Często projekty, które działają dobrze, nie otrzymują aktywnej opinii od użytkowników. Aby to zmienić, wystarczy wprowadzać małe zmiany lub aktualizacje (Wprowadzaj tylko zmiany projektowe, które nie zakłócają przepływu pętli zwrotnej). Użytkownicy poinformują Cię, co dla nich nie działa. Musisz tylko zapytać i posłuchać.

Chociaż nie każdy aspekt zatrzymania użytkownika jest zależny od jego doświadczeń – UX, powyższe sugestie stanowią dobre strategie, które zapewniają lepsze wyniki i ciągły wzrost.

Oceń post
[Łącznie: 0 Średnia: 0]