+ Zapytaj o ofertę

Wykorzystanie potencjału mediów społecznościowych w branży medycznej i farmaceutycznej

Camp7 Redakcja
18/12/2019

Każdego dnia przygotowujemy strategie digitalowe dla naszych klientów. Niestety niektóre z nich nigdy nie zostaną zrealizowane – głównym powodem niestety nadal jest budżet i mała świadomość możliwości jakie dają teraz nowe media. Stwierdziliśmy zatem, że częścią będziemy się dzielić, być może komuś taka strategia pomoże i będzie mógł ją wykorzystać do własnych celów. Być może kogoś zainspirujemy i przyczynimy się do osiągania jeszcze lepszych wyników.

Poniższe to nasze prawdziwe, lecz nie wcielone w życie koncepcje działań dla klientów z branży medycznej, farmaceutycznej i zdrowotnej.

Przed jakimi problemami marketingowymi stoi branża medyczna?

Dzięki wieloletniej działalności dla branży medycznej zidentyfikowaliśmy najważniejsze z naszego punktu widzenia problemy dla działań marketingowych dla branży medycznej i farmaceutycznej. Najważniejsze to:

  • brak lub duże ograniczenie możliwości promocji
  • obostrzenia dotyczące reklamy w Internecie
  • szereg wymagań
  • zaburzona lojalność
  • brak kreatywności i zaangażowania odbiorców
  • powielanie szablonów promocyjnych
  • nacisk ze strony konkurencji

Jak rozwiązać problem?

Brak inwestycji w media społecznościowe. Inwestowanie pieniędzy w promocję wśród lekarzy, w telewizji, radio lub prasie. Brak możliwości promocji,analityki, optymalizacji, konwersji i budowy zaangażowanej społeczności wokół produktu.

Wykorzystanie charakteru mediów społecznościowych do budowania społeczności wokół marki i propagowania wyższej idei, nie promocji produktu.

Dlaczego społeczność?

  • naturalne zwiększanie zasięgu komunikatów marketingowych
  • odbiorcy dużo chętniej angażują się w komunikację marek, które w nienachalny sposób budują
    swój wizerunek w mediach społecznościowych
  • przesyt komunikatów sprzedażowych powoduje, że odbiorcy, bez wyraźnego powodu, nie chcą
    wchodzić z nimi w interakcje
  • dzięki budowie społeczności można ominąć część zakazów i obostrzeń – narzędziem
    marketingowym stają się profile społeczności, nie produktu
  • zaangażowana społeczność sprzyja lepszemu odbiorowi marki i produktu, jest także jednym z
    najlepszych źródeł informacji zwrotnej
  • wartość dodana dla odbiorców – dużo łatwiejsze dotarcie i zainteresowanie klienta końcowego

Marka w mediach społecznościowych

kiedyś: 

podejście korporacyjne, działania poświęcone stricte produktowi lub usługom, nastawienie mocno sprzedażowe, „głośna” komunikacja, „liczy się produkt”

dziś: 

podejście wizerunkowe, działania poświęcone budowaniu świadomości marki, nastawienie na zaangażowanie, budowanie społeczności

Jak zatem zdobyć serca odbiorców w mediach społecznościowych, a jednocześnie nadal dążyć do celów biznesowych?

Gotowa strategia Social Media dla suplementów diety

Insight

Mimo stałego wzrostu świadomości i wiedzy o kwestiach zdrowotnych, tematy dotyczące probiotyków nadal sprawiają trudności, wprawiają w zakłopotanie, nie są do końca i poprawnie zrozumiałe. Probiotyk „brzmi jak mądre słowo”, jednak wytłumaczenie tego pojęcia nie dla wszystkich jest oczywiste czy jednoznaczne.

Odpowiedź na insight

Stworzenie eksperckiej, edukującej komunikacji i budowa społeczności.

Stworzymy miejsce, w którym przybliżymy działanie probiotyków, skupimy się na edukacji grupy docelowej w ciekawy, angażujący sposób, jednocześnie „przemycając” produkt.

Dlaczego społeczność?

  • naturalne zwiększanie zasięgu komunikatów marketingowych
  • odbiorcy dużo chętniej angażują się w komunikację marek, które w nienachalny sposób
    budują swój wizerunek w mediach społecznościowych
  • przesyt komunikatów sprzedażowych powoduje, że odbiorcy, bez wyraźnego powodu,
    nie chcą wchodzić z nimi w interakcje
  • dzięki budowie społeczności można ominąć część zakazów i obostrzeń – narzędziem
    marketingowym stają się profile społeczności, nie produktu
  • zaangażowana społeczność sprzyja lepszemu odbiorowi marki i produktu, jest także
    jednym z najlepszych źródeł informacji zwrotnej
  • wartość dodana dla odbiorców – dużo łatwiejsze dotarcie i zainteresowanie klienta
    końcowego

Cele

  • zwiększenie zasięgu i zaangażowania (dzięki obudowaniu marki ideą, nie
    nazwą produktu, szanse na budowę lojalnej społeczności są jeszcze większe)
  • budowa społeczności osób zainteresowanych produktem
  • wywołanie impulsów zakupowych

Cel pośredni to zwiększenie zainteresowania samą marką i produktami.

Grupy docelowe w komunikacji

  • Osoby narażone na osłabienie, przemęczenie, przepracowanie
  • Osoby zmagające się z problemami żołądkowymi
  • Rodzice i osoby zmagające się z częstymi nawrotami chorób

Komunikaty promocyjne:

Edukacja poświęcona probiotykom i ich właściwościom.
key message:
poznaj probiotyki.

Zwrócenie uwagi na problemy zdrowotne trapiące wielu z nas.
key message:
pokonaj problemy.

Pokazanie prostej metody na dbanie o zdrowie – probiotyku.
key message:
zadbaj o siebie.

KPI

Rekomendujemy założenie następujących KPI:

  • zasięg wśród założonych grup docelowych
  • wskaźniki zaangażowania pod publikowanym contentem
  • rozmiar społeczności po 6 miesiącach

Strategia komunikacji

Tematy medyczne nie są łatwe do przyswojenia czy komunikacji, często nie są także atrakcyjne dla typowego odbiorcy. Jak zatem sprawić, by chciał się angażować i wchodzić w interakcję z marką?

Content musi być:

  • wartościowy
  • pozbawiony generyczności
  • skłaniający do interakcji
  • ciekawy
  • miejscami nawet… zabawny

Wartościowe treści proponujemy podzielić na dwie serie:

#PoznajPro (Pro odnosi się zarówno do nazwy „probiotyk”, jak i do nazwy produktu) – informacje o probiotykach, zastosowanie ciekawostki

#ProŻyciowe – cykl postów, skupiających się na problemach i przemyśleniach grupy docelowej – ma na celu wywołanie interakcji, zaangażowania i utożsamienia się z treścią

Blog

Uzupełnieniem działań w social media mogą być działania na blogu, które będą potwierdzeniem eksperckości marki. Wpłyną one także na widoczność serwisu w połączeniu z działaniami SEO. Blog poświęcony będzie zagadnieniom dbania o zdrowie i styl życia. Rekomendujemy przygotowanie jednego tekstu miesięcznie.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że nasza strategia zainspiruje osoby, które codziennie borykają się z problemami działań marketingowych w branży medycznej.

Przy okazji zapraszamy do współpracy, bo powyższe to jedynie przedsmak tego, co możemy zrobić w przypadku kompleksowej obsługi produktu.