+ Zapytaj o ofertę

Rosnąca sprzedaż w e-commerce

Emilia Grychta
10/08/2021

E-commerce to najdynamiczniej rozwijający się rynek. O ile lockdown spowodował spadek obrotów sklepów stacjonarnych, o tyle e-sklepy często nie mogły wręcz nadążyć za realizacją zamówień. Boom na zakupy online trwa do dziś. W Internecie kupujemy już prawie wszystko – w zasadzie nie ma produktów, których nie można byłoby sprzedawać w ten sposób. Zmieniła się też struktura zakupów oraz zachowań konsumentów. Przed nami nowa era e-handlu, która wymaga zmian nie tylko w przebiegu kluczowych procesów, ale także planowania całego biznesu.

W poniższym artykule przedstawiamy statystyki oraz prognozy dla e-commerce na podstawie danych z dostępnych raportów.

Rekordowe wyniki

Polska stanowi jeden z najdynamiczniej rosnących rynków europejskich – wg. Raportu Statista Digital Market Outlook znajduje się na 13. miejscu. W porównaniu do rynków zachodnich, polski rynek e-commerce jest w początkowej fazie rozwoju. Uzyskana dynamika wzrostu e-commerce na poziomie ponad 31% oznacza, że jest ona ponad dwa i pół raza wyższa niż średnio w Europie.

Jak wynika z raportu PwC i Digital Experts Club Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu internetowego – już w 2019 i 2020 r. sprzedaż dóbr online w Polsce zwiększyła się o 35%. W 2020 r. kanał online osiągnął 14% udział w wartości sprzedaży detalicznej, a średnioroczny wzrost e-handlu w kolejnych latach wyniesie 12%. Szacuje się, że udział e-handlu w światowej sprzedaży detalicznej w bieżącym roku może przekroczyć 16,5%, osiągając tym samym rekordowy wzrost o 700 mld USD w stosunku do poprzedniego roku.

W roku 2026 wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce prognozowany jest na 162 mld zł, a to oznacza średnioroczny wzrost na poziomie aż 12%.

Klienci w e-commerce

W ubiegłym 2020 roku aż 72% internautów przynajmniej raz zrobiło zakupy w trybie online (co daje wzrost o 11 punktów procentowych w stosunku do 2019 r.). Niemal 85% nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów.

W sieci kupuje prawie tyle samo mężczyzn, co kobiet (49 do 51%). Najliczniejszą grupę, bo aż 32%, stanowią osoby w wieku od 39 do 43 lat. Co ciekawe, osoby w przedziale 25-34 lat (28%) to dopiero 3. co do wielkości grupa aktywnych w Internecie klientów. Dane te pokazują, jak przeobraził się profil kupujących online – do niedawna byli to głównie młodzi dorośli, dziś tendencja ta jest wyraźnie inna.

Nie tylko to się zmieniło. Konsumenci deklarują także zwiększenie swoich wydatków online. Prawie 82% Polaków twierdzi, że wyda tyle samo lub więcej na e-zakupy w 2021 r., co w roku ubiegłym.

Co kupujemy online?

Jak wskazują statystyki, największą popularnością zakupów w Internecie cieszą się produkty z segmentu odzieży i akcesoriów (nabycie zadeklarowało 69% konsumentów online) oraz obuwia (58%) i perfum (57%).

Inną popularną kategorię stanowią książki oraz płyty muzyczne, a także bilety do kina i teatru (około 50% kupujących).

Z obliczeń Gemius za rok 2020 r. wynika, że w skali miesiąca najwięcej pieniędzy wydajemy na obuwie – średnio 228 zł.

W 2021 r. najszybciej będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych oraz zabawek i produktów dla dzieci.

Ciekawą kwestię stanowią również urządzenia, z których Polacy dokonują zakupów. Najliczniejszą grupę (80%) stanowią internauci korzystający w tym celu z laptopów. Kolejne miejsca zajmują smartfony (69%) oraz komputery stacjonarne (50%). Jednak – jako że urządzenia mobilne są najpopularniejsze wśród osób w wieku 15-25 lat – możemy spodziewać się wzrostu udziału smartfonów w niedalekiej przyszłości.

A co z rynkiem B2B?

E-commerce to nie tylko zakup towarów przez konsumentów. Choć skala obrotów w kanale sprzedaży pomiędzy firmami była dużo mniej widoczna, to w czasie pandemii wartość e-commerce B2B zwiększyła się o 30%, a prognozy na 2021 mówią o wzroście o nawet 40%.

Z badania przeprowadzonego przez Mobile Institute na potrzeby raportu E-commerce B2B – Biznes w sieci (przygotowanego dla Santander Bank Polska przez Mobile Institute) wynika, że spośród firm, które nie posiadają jeszcze rozwiązań e-commerce, zamiar ich wdrożenia deklaruje 38% badanych, a prawie połowa firm planuje to zrobić w ciągu najbliższego roku. Dodatkowo, wśród podmiotów posiadających rozwiązania e-commerce, 95% chce je dalej rozwijać, a tym samym zwiększać udział tego kanału w przychodach.

Podsumowanie

Branża e-commerce w 2020 roku na całym świecie przeżyła ogromny skok rozwojowy. Pandemia zauważalnie przyspieszyła tempo przechodzenia klientów z fizycznych zakupów do strefy online. Zmiany w sektorze e-commerce nigdy nie były tak dynamiczne. Marki i sklepy muszą sprostać wymaganiom nowych grup klientów takich, jak osoby w wieku 50+, wprowadzając rozwiązania ułatwiające obsługę – np. asystenci głosowi, czy chatboty. Rośnie także liczba osób zamierzających dokonywać zakupów za pośrednictwem smartfona, a więc zwiększenie sprzedaży będzie mocno uzależnione od dopasowania stron internetowych do urządzeń mobilnych. Profesjonalne przygotowanie sklepów WWW będzie miało zatem kluczowe znaczenie dla skutecznej ścieżki zakupowej klienta.

 

Bibliografia:
Raport: E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska
Raport interaktywnie.com E-COMMERCE
Raport Statista DigitalMarket Outlook
PwC i Digital Experts Club „Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu internetowego”

Oceń post
[Łącznie: 0 Średnia: 0]