Każdego dnia przygotowujemy strategie digitalowe dla naszych klientów. Niestety niektóre z nich nigdy nie zostaną zrealizowane – głównym powodem niestety nadal jest budżet i mała świadomość możliwości jakie dają teraz nowe media. Stwierdziliśmy zatem, że częścią będziemy się dzielić, być może komuś taka strategia pomoże i będzie mógł ją wykorzystać do własnych celów. Być może kogoś zainspirujemy i przyczynimy się do osiągania jeszcze lepszych wyników.
Poniższe to nasze prawdziwe, lecz nie wcielone w życie koncepcje działań dla klientów z branży medycznej, farmaceutycznej i zdrowotnej.
Przed jakimi problemami marketingowymi stoi branża medyczna?
Dzięki wieloletniej działalności dla branży medycznej zidentyfikowaliśmy najważniejsze z naszego punktu widzenia problemy dla działań marketingowych dla branży medycznej i farmaceutycznej. Najważniejsze to:
- brak lub duże ograniczenie możliwości promocji
- obostrzenia dotyczące reklamy w Internecie
- szereg wymagań
- zaburzona lojalność
- brak kreatywności i zaangażowania odbiorców
- powielanie szablonów promocyjnych
- nacisk ze strony konkurencji
Jak rozwiązać problem?
Brak inwestycji w media społecznościowe. Inwestowanie pieniędzy w promocję wśród lekarzy, w telewizji, radio lub prasie. Brak możliwości promocji,analityki, optymalizacji, konwersji i budowy zaangażowanej społeczności wokół produktu.
Wykorzystanie charakteru mediów społecznościowych do budowania społeczności wokół marki i propagowania wyższej idei, nie promocji produktu.
Dlaczego społeczność?
- naturalne zwiększanie zasięgu komunikatów marketingowych
- odbiorcy dużo chętniej angażują się w komunikację marek, które w nienachalny sposób budują
swój wizerunek w mediach społecznościowych - przesyt komunikatów sprzedażowych powoduje, że odbiorcy, bez wyraźnego powodu, nie chcą
wchodzić z nimi w interakcje - dzięki budowie społeczności można ominąć część zakazów i obostrzeń – narzędziem
marketingowym stają się profile społeczności, nie produktu - zaangażowana społeczność sprzyja lepszemu odbiorowi marki i produktu, jest także jednym z
najlepszych źródeł informacji zwrotnej - wartość dodana dla odbiorców – dużo łatwiejsze dotarcie i zainteresowanie klienta końcowego
Marka w mediach społecznościowych
kiedyś:
podejście korporacyjne, działania poświęcone stricte produktowi lub usługom, nastawienie mocno sprzedażowe, „głośna” komunikacja, „liczy się produkt”
dziś:
podejście wizerunkowe, działania poświęcone budowaniu świadomości marki, nastawienie na zaangażowanie, budowanie społeczności
Jak zatem zdobyć serca odbiorców w mediach społecznościowych, a jednocześnie nadal dążyć do celów biznesowych?
Gotowa strategia Social Media dla suplementów diety
Insight
Mimo stałego wzrostu świadomości i wiedzy o kwestiach zdrowotnych, tematy dotyczące probiotyków nadal sprawiają trudności, wprawiają w zakłopotanie, nie są do końca i poprawnie zrozumiałe. Probiotyk „brzmi jak mądre słowo”, jednak wytłumaczenie tego pojęcia nie dla wszystkich jest oczywiste czy jednoznaczne.
Odpowiedź na insight
Stworzenie eksperckiej, edukującej komunikacji i budowa społeczności.
Stworzymy miejsce, w którym przybliżymy działanie probiotyków, skupimy się na edukacji grupy docelowej w ciekawy, angażujący sposób, jednocześnie „przemycając” produkt.
Dlaczego społeczność?
- naturalne zwiększanie zasięgu komunikatów marketingowych
- odbiorcy dużo chętniej angażują się w komunikację marek, które w nienachalny sposób
budują swój wizerunek w mediach społecznościowych - przesyt komunikatów sprzedażowych powoduje, że odbiorcy, bez wyraźnego powodu,
nie chcą wchodzić z nimi w interakcje - dzięki budowie społeczności można ominąć część zakazów i obostrzeń – narzędziem
marketingowym stają się profile społeczności, nie produktu - zaangażowana społeczność sprzyja lepszemu odbiorowi marki i produktu, jest także
jednym z najlepszych źródeł informacji zwrotnej - wartość dodana dla odbiorców – dużo łatwiejsze dotarcie i zainteresowanie klienta
końcowego
Cele
- zwiększenie zasięgu i zaangażowania (dzięki obudowaniu marki ideą, nie
nazwą produktu, szanse na budowę lojalnej społeczności są jeszcze większe) - budowa społeczności osób zainteresowanych produktem
- wywołanie impulsów zakupowych
Cel pośredni to zwiększenie zainteresowania samą marką i produktami.
Grupy docelowe w komunikacji
- Osoby narażone na osłabienie, przemęczenie, przepracowanie
- Osoby zmagające się z problemami żołądkowymi
- Rodzice i osoby zmagające się z częstymi nawrotami chorób
Komunikaty promocyjne:
Edukacja poświęcona probiotykom i ich właściwościom.
key message:
poznaj probiotyki.
Zwrócenie uwagi na problemy zdrowotne trapiące wielu z nas.
key message:
pokonaj problemy.
Pokazanie prostej metody na dbanie o zdrowie – probiotyku.
key message:
zadbaj o siebie.
KPI
Rekomendujemy założenie następujących KPI:
- zasięg wśród założonych grup docelowych
- wskaźniki zaangażowania pod publikowanym contentem
- rozmiar społeczności po 6 miesiącach
Strategia komunikacji
Tematy medyczne nie są łatwe do przyswojenia czy komunikacji, często nie są także atrakcyjne dla typowego odbiorcy. Jak zatem sprawić, by chciał się angażować i wchodzić w interakcję z marką?
Content musi być:
- wartościowy
- pozbawiony generyczności
- skłaniający do interakcji
- ciekawy
- miejscami nawet… zabawny
Wartościowe treści proponujemy podzielić na dwie serie:
#PoznajPro (Pro odnosi się zarówno do nazwy „probiotyk”, jak i do nazwy produktu) – informacje o probiotykach, zastosowanie ciekawostki
#ProŻyciowe – cykl postów, skupiających się na problemach i przemyśleniach grupy docelowej – ma na celu wywołanie interakcji, zaangażowania i utożsamienia się z treścią
Blog
Uzupełnieniem działań w social media mogą być działania na blogu, które będą potwierdzeniem eksperckości marki. Wpłyną one także na widoczność serwisu w połączeniu z działaniami SEO. Blog poświęcony będzie zagadnieniom dbania o zdrowie i styl życia. Rekomendujemy przygotowanie jednego tekstu miesięcznie.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że nasza strategia zainspiruje osoby, które codziennie borykają się z problemami działań marketingowych w branży medycznej.
Przy okazji zapraszamy do współpracy, bo powyższe to jedynie przedsmak tego, co możemy zrobić w przypadku kompleksowej obsługi produktu.