+ Zapytaj o ofertę

Ile wart jest dobry tekst? Stawki copywriterów

Camp7 Redakcja
23/03/2022

Finanse to niewątpliwie niełatwy temat. Szeroki przedział cenowy nie ułatwia zdefiniowania dobrej oferty. Czy wiesz, ile kosztuje dobrze napisany tekst? Ile będzie kosztować Twoją firmę profesjonalny copywriter? Zarobki w branży – zdradzamy, z czego wynika stawka. 

Co decyduje o stawce copywritera?

Na to, jak kształtują się stawki copywriterów, wpływa kilka czynników. Warto pamiętać, że w przypadku tak specyficznego zawodu, jakim jest copywriter, zarobki będą uzależnione od doświadczenia oraz rodzaju tekstu, jakiego się podejmuje. W dużym skrócie, stawki zależą głównie od trzech czynników:

  • rodzaj tekstów – im trudniejszy temat i im bardziej wymagający research, tym wyższa cena;
  • wielkość zamówienia – podobnie, jak w innych branżach, zamówienia hurtowe są tańsze;
  • czas trwania współpracy – copywriterzy zazwyczaj oferują korzystniejsze stawki stałym kontrahentom.

Oprócz powyższych zmiennych wskazaliśmy też kwestie kompetencji, indywidualnych oczekiwań finansowych oraz zakresu odpowiedzialności – niektórzy copywriterzy osadzają treści na blogach, oferują projekt graficzny oraz zajmują się całościowym UX writing w taki sposób, by treści były przedstawione w sposób atrakcyjny dla odbiorcy. Wycenę dodatkowo komplikuje ilość ewentualnych korekt. To wszystko sprawia, że ​​cennik copywritera może być bardzo zróżnicowany.

Współczesne trendy na rynku copywritingu

Do niedawna mówiono, że ze względu na wzmożoną konkurencję współczynnik konwersji na 1000 znaków będzie konsekwentnie spadał. Tymczasem rynek nie zareagował spadkiem cen ze względu na coraz większe grono copywriterów SEO. A zatem wręcz przeciwnie, zakres stawek rośnie.

Powodem tego jest fakt, że tworzenie treści dobrych merytorycznie jest niewątpliwie trudnym zadaniem. Praca ekspertów nigdy nie traci na wartości. Niektóre firmy nie oszczędzają na swoim wizerunku i mogą sobie pozwolić na droższych copywriterów, którzy tworzą w pełni profesjonalne i bardzo dopracowane treści.

Copywriter – stawki za teksty

Ile może zarobić copywriter? Zarobki uzależnione są od ilości współprac, jakich się podejmuje. Dlatego poniżej prezentujemy średnie stawki obejmujące poszczególne zadania tak, by osoby planujące zatrudnienie copywritera wiedziały, jaki budżet na niego przeznaczyć, a osoby szukające takiej pracy – na co mogą liczyć. 

  • Artykuły na blogu: od 10 do 50 złotych netto za 1000 znaków ze spacjami.
  • Teksty zapleczowe: od 3 do 18 złotych netto za 1000 znaków ze spacjami
  • Opisy produktów i kategorii: od 8 do 30 złotych netto za 1000 znaków ze spacjami
  • Zawartość na stronie: od 200 do 1000 zł netto za projekt w całości
  • Tekst ulotki: od 30 do 200 złotych netto za projekt w całości
  • Branding i hasła reklamowe: od 100 do 5000 złotych netto za projekt.

Jak widać stawki są zróżnicowane i nie można wskazać jednej, uniwersalnej ceny. Każda firma ma inne potrzeby, dlatego wybór ceny za copywriting zawsze będzie zależał od możliwości finansowych i oczekiwań co do jakości tekstów.

Jak się rozliczyć?

Nie ma też gotowej odpowiedzi na pytanie, jak rozliczać się z copywriterem. Chociaż w wielu częściach świata copywriterzy są opłacani za cały projekt, wciąż są rynki, na których liczy się liczba znaków ze spacjami. Założony z góry koszt projektu jest wygodny i przejrzysty, choć nie jest łatwo uzyskać stałą długość tekstu – zwykle istnieje wartość docelowa, wokół której oscyluje objętość treści.

W przypadku znaków ze spacjami znacznie łatwiej jest policzyć stawkę, ale może to spowodować pewne zamieszanie. Nie zawsze jest jasne, czy należy liczyć również tagi, metaopisy, teksty alternatywne. Dlatego też nawiązując współpracę z copywriterem warto zadbać o jasne zasady rozliczeń.

Cena za copywriting – podsumowanie

Rozmowa o pieniądzach nigdy nie jest łatwa i wygodna, dlatego jeszcze ważniejsze jest jasne określenie, co składa się na ostateczną stawkę. Zakres cen jest szeroki, więc zanim zaczniesz szukać idealnego copywritera, przemyśl swoje oczekiwania i budżet. Pamiętaj o jasnym określeniu wymagań dotyczących jakości tekstów, a także o wskazaniu zakresu odpowiedzialności i ilości ewentualnych poprawek.

 

Oceń post
[Łącznie: 0 Średnia: 0]