+ Zapytaj o ofertę

Influencer marketing – definicja, korzyści, najnowsze trendy

Camp7 Redakcja
18/10/2022

Rozważasz wprowadzenie nowego elementu do swojej kampanii reklamowej? Myślisz o angażującej formie, która autentycznie zaciekawi odbiorców i wciągnie ich w dialog? W takim razie influencer marketing może być dla Ciebie idealnym rozwiązaniem. Pomoże Ci pokierować komunikacją między marką a jej fanami i to w kreatywny, nieszablonowy sposób! Chcesz wiedzieć więcej? Koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Influencer – kto to jest?

W najprostszych słowach, influencer jest twórcą internetowym, który skupia wokół siebie zaangażowaną społeczność. 

Kim jest influencer?

Cechuje się tym, że potrafi wywierać wpływ na opinię innych ludzi, jednocześnie budując z nimi trwałe więzi. To właśnie dzięki swojej rozpoznawalności i zdobytemu zaufaniu oddziałuje na zachowania swoich obserwatorów, w tym – co najistotniejsze – na ich decyzje zakupowe. 

Cechy dobrego influencera 

Mówi się, że ze względu na dostępność różnych platform społecznościowych „influencerem może zostać każdy”. Czy to prawda? Oczywiście, że nie! Nie wystarczy posiadać konta na TikToku czy Instagramie, by stać się wpływowym twórcą internetowym. 

Być może właśnie stoisz przed decyzją o wyborze odpowiedniego lidera opinii, który mógłby promować Twoją markę. Jak go rozpoznać? Jakie atuty wyróżniają prawdziwego i skutecznego influencera?

  • Ma zbudowaną grupę lojalnych odbiorców.
  • Jest otwarty i doskonale nawiązuje więzi. 
  • Wyróżnia się nie tylko umiejętnościami komunikacyjnymi, ale i wyczuciem.
  • Potrafi w naturalny, nienachalny sposób przedstawić produkt lub usługę, zachęcając do zakupu.
  • Jest charyzmatyczny, wpływa na opinię innych.
  • Tworzy kreatywne formy przekazu, zaskakuje, nie spoczywa na laurach.
  • Wzbudza zaufanie.
  • Ma autentyczny wizerunek.

Czym jest influencer marketing?

Skoro wiesz już, kim jest influencer, łatwiej będzie Ci zrozumieć na czym polega influencer marketing. To forma promocji polegająca na przeprowadzeniu kampanii reklamowych z udziałem influencerów, którzy stają się pośrednikami między marką a konsumentem 

Dwa najczęstsze powody korzystania z influencer marketingu to podniesienie świadomości marki i zwiększenie sprzedaży. Jak to możliwe?

Zacznijmy od tego, że influencer ma możliwość dotarcia do bardzo konkretnej widowni. Zamiast polegać na tysiącach obserwujących, osoby wpływowe pomogą Ci dotrzeć do precyzyjnej grupy odbiorców, która będzie zainteresowana Twoją działalnością. 

Dlaczego influencer marketing wyróżnia się wysoką skutecznością?

Czy wiesz, z jakiego powodu influencer marketing stał się tak efektywną formą promocji? To proste: ponieważ opiera się na mechanizmach, które rządzą nami od wieków. Reguła autorytetu, szeroko opisywana przez R. Cialdiniego, cały czas zbiera swoje żniwo. Na czym polega?

Rekomendacje od ekspertów, autorytetów czy tzw. zaufanych osób działają na nas bardzo mobilizująco. To tzw. społeczny dowód słuszności, czyli fundamentalna reguła determinująca ludzkie zachowanie. Kiedy widzimy, że otoczenie zachowuje się w określony sposób, postępujemy tak samo. 

Jak to wygląda w praktyce? Użytkownik zauważa, że społeczność skupiona według jego ulubionego twórcy, zaczyna korzystać z polecanego produktu lub usługi. Utożsamiając się z grupą i jej przewodnikiem, robi dokładnie to samo! Na tym polega moc influencer marketingu. 

Jakie są zalety korzystania z influencer marketingu?

Mamy nadzieję, że ten krótki, psychologiczny wątek pomógł Ci zrozumieć, dlaczego marki tak chętnie decydują się na współpracę z influencerami. 

Skoro już wiesz, czym jest influencer marketing, teraz musisz się dowiedzieć, jakie są zalety rozwiązania, z którego korzystają rzesze reklamodawców na całym świecie. Oto najważniejsze z atutów:

  • Precyzyjne dotarcie do grup docelowych, nawet tych niszowych,
  • Kreatywna, bezpośrednia komunikacja wnosząca świeżość i autentyczność,
  • Budowanie zaufania wokół marki, 
  • Widoczne zwiększanie zasięgów,
  • Multikanałowość.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że jako konsumenci mamy dość nachalnej reklamy. Codziennie jesteśmy bombardowani przekazami o charakterze stricte sprzedażowym. Zjawisko ślepoty bannerowej, czyli ignorowania reklam na stronach www, można rozszerzyć na inne formy dotarcia do potencjalnych klientów. Jesteśmy przebodźcowani i mamy dość manipulacyjnych komunikatów.

Dobry influencer potrafi tak zarządzać swoją komunikacją, że stosuje perswazję, ale w sposób subtelny, zawoalowany, miękki. 

Współpraca z influencerem – jakich efektów można się spodziewać?

Oczywiście to zależy od skali kampanii i czasu jej trwania, budżetu, przyjętych celów i wielu innych czynników. Uogólniając, po współpracy z influencerami możesz się spodziewać:

  • Zwiększenia sprzedaży,
  • Wzrostu świadomości marki,
  • Zbudowania zaangażowanej, lojalnej społeczności,
  • Zwiększenia widoczności marki.

Rynek influencerów w statystykach

Rynek influencer marketingu w USA

Źródło: Influencer Marketing Hub

Spójrz na wykres i zobacz jak wzrasta rynek influencer marketingu w USA. Z poziomu 1,7 mld USD w 2016 r. do 13,8 mld USD w 2021 r. Wzrost ten jest przypisywany rosnącej popularności krótkich formatów wideo na platformach takich jak TikTok czy Instagram. Co ciekawe, pandemia przyczyniła się do natężenia działań influencerskich na tych kanałach.

Influencerzy a poziom zaufania w statystykach

Źródło: Business Wire, The Social Shepherd

Spójrzmy również na statystyki dotyczące perspektywy użytkownika. Okazuje się, że rekomendacje influencerskie są niezwykle skuteczne. Aż 61% ankietowanych konsumentów obdarza zaufaniem influencerów i ich komunikaty. Tylko 38% z nich ufa oficjalnym treściom marek w mediach społecznościowych.

Efektywność influencer marketingu

Źródło: Influencer Marketing Hub

Badanie sentymentu przeprowadzone przez Influencer Marketing Hub pokazało, że aż 90% respondentów uważa ​​influencer marketing za skuteczną formą marketingu.

Influencer marketing – aktualne trendy (2022)

Obserwując rynek można dojść do wniosku, że influencer marketing przestał być egzotycznym dodatkiem do strategii marketingowej. Stał się za to bardzo istotnym elementem kampanii reklamowych. Można powiedzieć, że bieżąca współpraca marek z influencerami przeszła już do porządku dziennego. Przyjrzyjmy się zatem, jakie trendy obecnie królują w tym świecie – wybraliśmy dla Ciebie pięć najważniejszych! 

Niegasnący potencjał TikToka

Obsługa social media nie ogranicza się jedynie do Facebooka czy Instagrama, co z pewnością doskonale już wiesz. Największe BOOM wciąż obserwujemy na TikToku, co daje szerokie pole do popisu dla influencerów, którzy już od pewnego czasu świadomie wykorzystują ten potencjał. 

Co istotne, wzrasta średnia wieku użytkowników tej platformy, którzy oczekują przede wszystkim treści poradnikowych i eksperckich. TikTok przestał być wyłącznie miejscem rozrywki, które skupia jedynie młodszą widownię. Tak, to właśnie TikTokerzy stają się specjalistami od promowania marek czy produktów! 

Cross-platformowość

Zauważamy również wyraźną ewolucję ku multiplatformowości. Co to oznacza? Liderzy opinii coraz częściej korzystają z wielu dostępnych kanałów, nie ograniczając się do jednego medium. Dzięki temu docierają do szerszego grona odbiorców. 

Pamiętajmy również, że użycie różnych narzędzi i formatów jest bardziej atrakcyjne dla widowni. Ponadto ilu użytkowników, tyle upodobań. Część widowni znajduje się na YouTube, część na Instagramie czy Facebooku. 

W przypadku cross-platformowości warto zadbać o strategię komunikacji. Chodzi o to, aby content w obrębie różnych kanałów był spójny, ale i nie powielał się. O tym, jak znaleźć osobę, która zadba o odpowiedni przekaz, pisaliśmy już w artykule Czym kierować się przy wyborze influencera dla swojej marki?

Skala mikro – efekty makro

Kampanie influencerskie stają się coraz bardziej precyzyjne. Mówimy wręcz o mikroinfluencerach, którzy adresują swój przekaz do naprawdę wyselekcjonowanych grup odbiorców. Dzięki temu łatwiej jest wypromować niszowe produkty czy usługi i dotrzeć do autentycznie zainteresowanych osób. 

Warto również wspomnieć, że influencer działający w skali mikro buduje głębsze relacje ze swoją widownią, tworząc atmosferę wiarygodności i wzajemnego zaufania.

W grupie siła   

Inną tendencją, której należy się uważniej przyjrzeć, jest łączenie się influencerów w grupy. Wyobraź sobie, co może zdziałać team, który korzysta z kilku kont na różnych platformach… Tworzy się efekt synergii dający zwiększone zasięgi. Spójny przekaz opracowywany przez kilka osób ma szansę dotrzeć do szerszego grona odbiorców. 

Ponadto możemy również zaobserwować rozwój ciekawego zjawiska, znanego jako advocacy marketing. Polega ono na tworzeniu bardzo zaangażowanych grup, które gromadzą się wokół autentycznych liderów opinii. Tego potencjału nie można zlekceważyć!

Współpraca z influencerem – prosty przepis na sukces?

Sama współpraca z rozpoznawalną osobą czy też liderem opinii w danej grupie nie jest gwarancją sukcesu. 

Współpraca z influencerem

Przede wszystkim musimy wybrać takiego influencera, którego działania będą spójne z wizerunkiem naszej marki. W przeciwnym razie odbiorcy natychmiast wychwycą fałsz i… z pewnością wytkną to w komentarzach.

Ponadto influencer marketing powinien być spójnym elementem całej strategii tworzenia marki. Musisz wiedzieć, dokąd dążysz i jakie masz cele do osiągnięcia. 

Kolejna rzecz, o której musimy pamiętać, to fakt, że określone efekty przyniesie długoterminowa współpraca z influencerem, a nieco inne jednorazowa czy krótkoterminowa. Istnieją różne przydatne wskaźniki, które pomogą Ci w ocenie skuteczności zrealizowanej kampanii.

Podsumowanie

Mimo że branża reklamowa napotkała wiele trudności w okresie pandemii, niejednokrotnie będących przyczyną cięć budżetowych, influencer marketing obrósł w siłę. Warto jednak pamiętać o tym, aby korzystać z tego potencjału z rozwagą. 

Zauważ, że influencerów coraz częściej wręcz utożsamia się z markami, które reprezentują. Każdy niewłaściwy krok może przynieść kryzys wizerunkowy, a to oznacza straty finansowe. Wizerunek budujemy latami, a reputację możemy utracić zaledwie w kilka chwil. 

 

Bibliografia:

https://blog.hootsuite.com/influencer-marketing/

https://sproutsocial.com/insights/influencer-marketing/

https://www.bigcommerce.com/blog/influencer-marketing/

Oceń post
[Łącznie: 0 Średnia: 0]