+ Zapytaj o ofertę

Marketing medyczny – dlaczego warto skorzystać z takiej usługi?

Camp7 Redakcja
25/10/2022

Żyjemy w czasach, kiedy reklama jest obecna niemal wszędzie. Działania marketingowe dotyczą każdej branży – w tym również medycznej. Ze względu na specyfikę tego sektora, promocja powinna spełniać zarówno określone normy prawne, jaki i etyczne. Marketing w ochronie zdrowia wymaga więc profesjonalizmu, doświadczenia i wiedzy know-how. 

Placówka medyczna w dobie wysokiej konkurencyjności

Sektor healthcare wciąż obrasta w siłę. Doskonale pokazał to okres pandemii, który stał się wyzwaniem dla wielu placówek. Ten trudny z wielu przyczyn okres spowodował rozwój usług związanych z telemedycyną i świadczeniami za pośrednictwem sfery online. 

Poniższy wykres pokazuje nam wzrost wydatków na opiekę zdrowotną w latach 2019-2022 w USA. Liczby te świadczą o tym, jak olbrzymie kwoty wiążą się z branżą medyczną! Być może zastanawiasz się, dlaczego analizujemy wyniki właśnie z tego kraju. Podpowiemy: śledzenie trendów zza oceanu to doskonały drogowskaz dla specjalistów z zakresu marketingu.

Rynek healthcare w USA

Źródło: OECD

Skoro tak olbrzymie kwoty są przeznaczane na sektor medyczny i ochronę zdrowia, oznacza to, że i konkurencyjność jest bardzo wysoka. Jak więc wyróżnić się na tle innych podmiotów?

Marketing w zarządzaniu placówką medyczną

Zarządzanie kliniką, przychodnią czy specjalistycznym gabinetem wymaga naprawdę dużego zakresu kompetencji. Ponadto w branży medycznej mamy do czynienia z olbrzymią konkurencyjnością – dlaczego więc nie skorzystać z możliwości, jakie daje nam marketing? 

Zgodnie z poniższym wykresem możemy wyróżnić pięć najważniejszych obszarów, wokół których skupia się zarządzanie w sektorze zdrowia:

Obszary zarządzania w ochronie zdrowia

Źródło: frontiers in Public Health

Są to:

  1. Przywództwo,
  2. Komunikacja i zarządzanie relacjami,
  3. Odpowiedzialność zawodowa i społeczna,
  4. Biznes,
  5. Środowisko sektora healthcare.

Jak widzisz, te kluczowe kompetencje wzajemnie się przenikają. Skuteczna komunikacja, umiejętność wyróżnienia się na tle innych placówek czy zarządzanie relacjami biznesowymi zdają się być absolutnym filarem. 

Jeżeli pracujesz w tej branży, doskonale zdajesz sobie sprawę, że wykres to jedno, a w praktyce niestety bywa różnie… Pogodzenie tak wielu kompetencji może przerosnąć jedną osobę czy nawet zespół zarządzający. Szczególnie wtedy, gdy codziennej pracy w placówce medycznej towarzyszą również inne obowiązki. 

Dlaczego warto zaufać doświadczonym ekspertom, powierzając im zadania z zakresu promocji i komunikacji? Marketing medyczny to nie tylko kreatywność, umiejętność wykorzystywania różnych narzędzi czy wiedza know-how. Musimy wziąć pod uwagę jedną istotną zmienną: branża healthcare wiąże się ze sporą odpowiedzialnością – również prawną, o czym przeczytasz poniżej. 

Strategia marketingowa dla placówki medycznej

Tworzenie polityki komunikacyjnej czy też strategii marketingowej dla jednostek świadczących usługi zdrowotne jest procesem złożonym. Należy wziąć pod uwagę szereg czynników zewnętrznych,  wewnętrznych, jak i zależności między nimi.

Dlaczego warto zadbać o przygotowanie strategii marketingowej? Ma to kluczowe znaczenie dla przyszłego rozwoju placówki oraz osiągania wyznaczonych celów. Ponadto branża medyczna jest szczególnie narażona na występowanie kryzysów wizerunkowych. Uprzednio zaplanowane scenariusze działań są więc swego rodzaju zaworem bezpieczeństwa.

Polityka marketingowa powinna brać pod uwagę warunki środowiskowe. Organizacje, które osiągają sukcesy, posiadają jasną, konkurencyjną strategię działań, która pomogła im zdobyć określoną pozycję na rynku usług.

Współcześni pacjenci mają tak ogromny wybór usług i świadczeniodawców, że jedynym sposobem na wyróżnienie się w morzu konkurencji, jest stworzenie zapadającej w pamięć strategii promocyjno-komunikacyjnej marki.

Dlaczego branża medyczna potrzebuje marketingu?

Zadowolenie pacjenta powinno być głównym działalności celem każdej placówki opieki zdrowotnej, a to wymaga gruntownej znajomości jego oczekiwań, potrzeb, zachowań i obaw. 

Zdobycie zaufania wymaga otwartości na życzenia, sugestie czy też skargi pacjentów. Kluczowe jest więc nie tylko ciągłe doskonalenie świadczonych usług, ale i samego procesu komunikacji.

Marketing medyczny odgrywa więc istotną rolę w branży healthcare. Jest nieocenionym wsparciem w takich obszarach jak:

  • Tworzenie i planowanie komunikatów,
  • Werbalizowanie ich, przekazywanie pacjentom (również tym potencjalnym),
  • Dostarczanie głębszych wartości,
  • Budowanie trwałych relacji,
  • Zdobywanie zaufania pacjentów.

Pacjent oczekuje określonych korzyści od wybranej placówki służby zdrowia czy też konkretnego świadczeniodawcy. To właśnie konsument jest osią każdej usługi, dlatego umiejętność dotarcia do niego okazuje się kluczowa. W dobie wysokiej konkurencyjności zadanie to może nie być łatwe, a należy przy tym wziąć pod uwagę obwarowania prawne i etyczne dotyczące promocji w tej branży. Z tego względu warto skorzystać ze wsparcia, jakie oferują specjaliści marketingu medycznego.

Marketing medyczny a prawo

Dlaczego dotarcie do potencjalnych pacjentów nie jest takie proste? Z tego powodu, że nie są oni typowymi klientami (w rozumieniu komercyjnym). 

Przepis art. 63 Kodeksu Etyki Lekarskiej zakazuje lekarzom i lekarzom dentystom reklamowania się oraz wyrażania zgody na użycie swego nazwiska lub wizerunku w celach komercyjnych.

Naruszenie tego zakazu wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi. Podobnie ma się kwestia dotycząca prawa farmaceutycznego. W Polsce zakazane jest reklamowanie leków na receptę i refundowanych.

Ponadto, art. 14 ustawy o działalności leczniczej mówi nam o tym, że:

Podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy.

Niestety w praktyce postawienie wyraźnej granicy między informowaniem a reklamowaniem nie jest jednoznaczne. Z tego powodu działania z zakresu marketingu medycznego warto powierzyć doświadczonym specjalistom, by nie narażać się na ewentualne konsekwencje prawne.

Pamiętajmy również o tym, że jest to nie tylko kwestia prawa, ale i etyki! Pacjent szuka przede wszystkim pomocy, a niewłaściwa, nachalna reklama może go zniechęcić.

Marketing medyczny a rzetelny content

W branży healthcare rzetelność to absolutny filar działań komunikacyjnych. Treści nie mogą wprowadzać w błąd, ponieważ na szali jest nie tylko zadowolenie, ale przede wszystkim bezpieczeństwo i zdrowie pacjenta. W tym przypadku odpowiedzialność za słowa ma kluczowe znaczenie!

Doświadczenie pokazuje, że skorzystanie z usług wykwalifikowanych copywriterów medycznych jest opłacalną inwestycją. Dlaczego? Tworzenie treści z zakresu medycyny czy farmacji to nie lada wyzwanie… Powierzenie takiego zadania ekspertom sprawi, że nie będziesz się stresować, czy Twoje teksty na stronie www, blogu czy w social media spełniają szereg norm prawnych, jak i etycznych.

Marketing medyczny – jakie działania obejmuje?

Wspomnieliśmy już o tworzeniu profesjonalnych treści, które są osią działań promocyjnych. Marketing to słowo. Zastanawiasz się pewnie jakie inne, konkretne usługi mogą pomóc w rozwoju Twojego gabinetu czy placówki.

Decydując się na współpracę, warto przeprowadzić analizę sytuacji wyjściowej oraz poprosić o strategię działań w oparciu o wyznaczone cele. Nie podamy Ci idealnego przepisu, ponieważ każdy przypadek należy traktować indywidualnie. Jako agencja pracujemy tak od wielu lat – naszym klientom proponujemy spersonalizowane rozwiązania, które odpowiadają ich bieżącym potrzebom. 

Generalizując, marketing dla sektora healthcare to skondensowana mieszanka działań z różnych obszarów. Dla wielu osób ta koncepcja może się wydawać wyssana z palca, wyidealizowana lub niepotrzebna… Spójrz jednak, jaki ogrom możliwości daje marketing medyczny

Dla przykładu publikujemy drzewo rozwiązań, które swoim klientom proponuje amerykańska firma Hirsch Healthcare Consulting:

Strategie marketingowe w healthcare

Źródło: Hirsch Healthcare Consulting

Nie chodzi nam o konkretne usługi oferowane przez wyżej wymienioną firmę. Ta mapka ma nam uświadomić, z jak wielu rozwiązań można skorzystać. To konkretne działania promocyjne i biznesowe.

Marketing medyczny – czy to opłacalna inwestycja?

Zastanawiasz się, czy tego rodzaju usługi będą odpowiednie dla Twojej działalności? Czy aby na pewno warto z nich skorzystać?

Niech liczby przemówią same za siebie. Spójrz na poniższą infografikę:

Marketing w branży healthcare - statystyki

Źródło: evok advertising

Dane pochodzą z analiz przeprowadzonych przez agencję Evok Advertising z Florydy i dotyczą rynku amerykańskiego. Co mówią nam te liczby? Dwa najistotniejsze wnioski są następujące:

  • Aż 94% pacjentów korzysta z opinii online do oceny dostawców usług medycznych.
  • 77% korzysta z wyszukiwarki internetowej, aby umówić wizytę za pośrednictwem Internetu.

Mamy nadzieję, że te liczby Cię przekonały. Skontaktuj się z nami, jeżeli zależy Ci na takich korzyściach jak:

  • Zwiększenie liczby pacjentów,
  • Promocja Twoich usług,
  • Budowanie świadomości marki,
  • Poprawa przewagi konkurencyjnej,
  • Zrozumienie potrzeb i oczekiwań pacjentów,
  • Wzrost widoczności Twojej oferty,
  • Kreowanie wizerunku lidera na rynku,
  • Poprawa reputacji,
  • Profesjonalne zarządzanie marką.

Marketing medyczny – jakie działania oferujemy?

Jako agencja digitalowa specjalizująca się w branży healthcare świadczymy takie usługi jak:

  • Copywriting i content writing medyczny,
  • Działania z zakresu SEO i SEM, pozycjonowanie stron,
  • Obsługa profili social media w różnych kanałach + kampanie reklamowe,
  • Kampanie Google Ads,
  • Lead generation,
  • E-mail marketing,
  • Budowanie zaangażowanych społeczności,
  • Kreowanie wizerunku marki,
  • Doradztwo biznesowe, consulting,
  • Organizowanie profesjonalnych webinarów,
  • Analiza danych marketingowych,
  • Projektowanie landing pages, serwisów www, e-commerce,
  • I wiele innych.

Marketing medyczny – dla kogo?

Jakie podmioty mogą, a wręcz powinny rozważyć skorzystanie z usług marketingu medycznego?

  • Szpitale,
  • Przychodnie,
  • Instytuty medyczne,
  • Prywatne kliniki,
  • Specjalistyczne gabinety,
  • Firmy farmaceutyczne,
  • Wszelkie inne podmioty związane z medycyną i farmacją. 

Zapraszamy do kontaktu, jeżeli potrzebujesz wsparcia. Chętnie porozmawiamy o Twoich potrzebach i zaproponujemy spersonalizowane rozwiązania. 

 

Bibliografia:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6685306/

https://healthcaremba.gwu.edu/blog/what-is-healthcare-marketing/

https://www.formstack.com/resources/guide-healthcare-marketing-trends

Oceń post
[Łącznie: 0 Średnia: 0]