Persona to tak zwany profil typowego odbiorcy marki. Dzięki niemu jesteśmy w stanie dokładnie zdefiniować osobę, która symbolizuje grupę potencjalnych klientów naszej firmy. Stworzenie person pozwoli nam przygotować i poprowadzić skuteczniejsze działania marketingowe i sprzedażowe. Czy wiesz, jakie informacje możemy zyskać dzięki tworzeniu person? Ile profili warto zdefiniować i na co należy zwrócić szczególną uwagę? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w naszym artykule.
Po co tworzymy persony?
Persona jest doskonałym narzędziem służącym lepszemu poznaniu potrzeb potencjalnego klienta, dzięki czemu możemy przygotować rozwiązania i strategie, które jeszcze trafniej odpowiedzą na jego oczekiwania względem oferty, produktów i usług.
Dobrze przygotowane persony pozwalają na:
- dokładne poznanie odbiorcy – od jego zainteresowań, przez wiek, miejsce zamieszkania, aż po słabe i mocne strony jego charakteru;
- zrozumienie postrzegania marki przez klienta;
- lepsze zdefiniowanie grupy docelowej;
- zdefiniowanie prawidłowego kierunku rozwoju marki – nie tylko w zakresie digital marketingu;
- prowadzenie bardziej świadomych działań reklamowych;
- ulepszenie treści – contentu i grafik – pod kątem spełnienia oczekiwań klienta.
Czy warto tworzyć więcej niż jedną personę?
Praktyk w tworzeniu person jest wiele, jednak w CAMP7 Digital stawiamy na zdefiniowanie około 3-5 person dla każdego klienta. Doskonale wiemy, że dana marka nie posiada tylko jednego profilu odbiorcy, a ich dokładne określenie i zobrazowanie pozwala nam na zrozumienie ich potrzeb.
Przykładowo, marka suplementów diety będzie chciała dotrzeć nie tylko do osób zainteresowanych zdrowym stylem życia, ale także tych z upodobaniami do branży beauty, urody, sportu lub zmagających się z problemami hormonalnymi. Każda z tych osób wymaga indywidualnego podejścia.
Co mówi nam stworzona persona i jak ją zdefiniować?
Profil odbiorcy może kojarzyć się z formularzem osobowym. Najistotniejsze dane, jakie gromadzimy podczas tworzenia person, to:
- wiek,
- płeć,
- zarobki,
- wykształcenie,
- rodzina,
- zawód i stanowisko,
- lokalizacja,
- cele, frustracje,
- biogram,
- motywacje,
- główne kanały komunikacji,
- ulubione marki,
- profil psychologiczny.
Dzięki dokładnemu opisowi każdej z kategorii, stworzona persona pozwala nam dokładnie przyjrzeć się klientom marki i lepiej poznać ich oczekiwania względem produkt i jego ceny, a także jego zachowania zakupowe oraz preferencje oglądanych treści w mediach społecznościowych.
Kto bierze udział w tworzeniu person?
Najczęściej tworzeniem person zajmuje się copywriter, specjalista ds. social media oraz specjalista PPC. To właśnie działania tych 3 osób sprawią, że strategia wypracowana dla Twojej marki będzie spójna i efektywna.
Podsumowanie
Tworzenie profili typowych odbiorców to znaczne ułatwienie zarówno dla agencji, jak i właściciela marki. Dzięki temu etapowi, wyeliminujemy błędy i wątpliwości w przyszłych działaniach, a wszystkie podejmowane kroki będą dokładnie przemyślane.