+ Zapytaj o ofertę

Tworzenie person – po co i dlaczego warto?

Daria Balcewicz
31/03/2022

Persona to tak zwany profil typowego odbiorcy marki. Dzięki niemu jesteśmy w stanie dokładnie zdefiniować osobę, która symbolizuje grupę potencjalnych klientów naszej firmy. Stworzenie person pozwoli nam przygotować i poprowadzić skuteczniejsze działania marketingowe i sprzedażowe. Czy wiesz, jakie informacje możemy zyskać dzięki tworzeniu person? Ile profili warto zdefiniować i na co należy zwrócić szczególną uwagę? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w naszym artykule. 

Po co tworzymy persony? 

Persona jest doskonałym narzędziem służącym lepszemu poznaniu potrzeb potencjalnego klienta, dzięki czemu możemy przygotować rozwiązania i strategie, które jeszcze trafniej odpowiedzą na jego oczekiwania względem oferty, produktów i usług. 

Dobrze przygotowane persony pozwalają na:

  • dokładne poznanie odbiorcy – od jego zainteresowań, przez wiek, miejsce zamieszkania, aż po słabe i mocne strony jego charakteru; 
  • zrozumienie postrzegania marki przez klienta;
  • lepsze zdefiniowanie grupy docelowej; 
  • zdefiniowanie prawidłowego kierunku rozwoju marki – nie tylko w zakresie digital marketingu;
  • prowadzenie bardziej świadomych działań reklamowych; 
  • ulepszenie treści – contentu i grafik – pod kątem spełnienia oczekiwań klienta. 

Czy warto tworzyć więcej niż jedną personę?

Praktyk w tworzeniu person jest wiele, jednak w CAMP7 Digital stawiamy na zdefiniowanie około 3-5 person dla każdego klienta. Doskonale wiemy, że dana marka nie posiada tylko jednego profilu odbiorcy, a ich dokładne określenie i zobrazowanie pozwala nam na zrozumienie ich potrzeb. 

Przykładowo, marka suplementów diety będzie chciała dotrzeć nie tylko do osób zainteresowanych zdrowym stylem życia, ale także tych z upodobaniami do branży beauty, urody, sportu lub zmagających się z problemami hormonalnymi. Każda z tych osób wymaga indywidualnego podejścia.

Co mówi nam stworzona persona i jak ją zdefiniować? 

Profil odbiorcy może kojarzyć się z formularzem osobowym. Najistotniejsze dane, jakie gromadzimy podczas tworzenia person, to: 

  • wiek,
  • płeć,
  • zarobki,
  • wykształcenie,
  • rodzina,
  • zawód i stanowisko, 
  • lokalizacja,
  • cele, frustracje, 
  • biogram, 
  • motywacje,
  • główne kanały komunikacji,
  • ulubione marki,
  • profil psychologiczny. 

Dzięki dokładnemu opisowi każdej z kategorii, stworzona persona pozwala nam dokładnie przyjrzeć się klientom marki i lepiej poznać ich oczekiwania względem produkt i jego ceny, a także jego zachowania zakupowe oraz preferencje oglądanych treści w mediach społecznościowych.

Kto bierze udział w tworzeniu person?

Najczęściej tworzeniem person zajmuje się copywriter, specjalista ds. social media oraz specjalista PPC. To właśnie działania tych 3 osób sprawią, że strategia wypracowana dla Twojej marki będzie spójna i efektywna. 

Podsumowanie

Tworzenie profili typowych odbiorców to znaczne ułatwienie zarówno dla agencji, jak i właściciela marki. Dzięki temu etapowi, wyeliminujemy błędy i wątpliwości w przyszłych działaniach, a wszystkie podejmowane kroki będą dokładnie przemyślane.

Oceń post
[Łącznie: 0 Średnia: 0]