+ Zapytaj o ofertę

Jak działa Google Ads?

Emilia Grychta
16/04/2021

W ostatnim artykule opisaliśmy główne typy kampanii, zalety Ads oraz problemy, jakie możesz napotkać podczas wykorzystywania narzędzia w swoich kampaniach. Jeśli nadal stoisz przed decyzją wdrożenia Google Ads w swojej działalności lub wprowadzeniem pierwszej kampanii, zapoznaj się z poniższym tekstem. Wyjaśnimy w nim m.in. czym są aukcje, do czego służy harmonogram wyświetlania reklam, a także jakie są dostępne modele rozliczeń Google Ads.

Gdzie wyświetlają się reklamy Google Ads?

Firmy mogą kierować reklamy do użytkowników w dwóch głównych sieciach – sieci wyszukiwania i sieci reklamowej.

Reklamy w sieci wyszukiwania wyświetlają się w odpowiedzi na szukane przez użytkownika słowo kluczowe w formie tekstu – powyżej, poniżej lub obok wyników wyszukiwania oraz na stronach Partnerów Google.

Z kolei sieć reklamowa oferuje reklamodawcom możliwość wyświetlania swoich reklam graficznych lub wideo w witrynach należących do sieci Google, ale także zewnętrznych serwisach oraz aplikacjach i witrynach mobilnych.

Czym są aukcje w Google Ads?

System GAds to przede wszystkim aukcja, na której reklamodawca składa ofertę w celu zabezpieczenia określonej pozycji reklamy. W zależności od oferty cenowej konkurencji reklamodawca otrzymuje żądaną pozycję lub zajmuje niższą.

Rzeczywiste miejsce reklamy w rankingu determinują w zasadzie dwa czynniki: maksymalna stawka CPC (Cost Per Click) pomnożona przez Wynik Jakości. Maksymalna stawka to kwota, jaką chcesz zapłacić za kliknięcie reklamy. Jednak Wynik Jakości odnosi się do większej ilości składowych, takich jak stopień optymalizacji reklamy, jakość strony docelowej, współczynnik klikalności i trafności reklamy dla wyszukiwarek. Im lepszy ranking, tym wyżej wyświetlana jest reklama w wynikach wyszukiwania Google.

Jak poprawić Wynik Jakości?

Wynik Jakości jest oszacowaniem całkowitego dopasowania słów kluczowych oraz jakości reklam i stron docelowych. Mierzony jest w skali 1-10, gdzie 1 to wynik najgorszy, a 10 najlepszy. Jest on odzwierciedleniem tego, czy słowo kluczowe powodujące wyświetlenie reklamy odpowiada na potrzebę użytkownika i czy jest dla niego użyteczne.

Jak wcześniej wspomnieliśmy, jedną ze składowych Wyniku Jakości jest Trafność Reklamy. Najczęściej popełnianym błędem jest używanie reklam i słów kluczowych, które do siebie nie pasują. Kiedy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę określoną frazę, najchętniej kliknie w reklamę, która najbardziej nawiązuje do zadanego przez niego pytania. W związku z tym ważne jest, aby zacząć od pogrupowania słów kluczowych, a następnie dopasowania do nich tekstów reklam.

W ocenie jakości strony docelowej Google bierze pod uwagę jej czytelność i użyteczność, dlatego powinieneś zadbać o content. Treści strony docelowej powinny być na wysokim poziomie merytorycznym i zawierać słowa kluczowe. Istotne jest także to, do jakiej strony kierujemy użytkownika. Dla przykładu – e-commerce reklamujący buty sportowe powinien odsyłać użytkownika do podstrony z tą kategorią produktów, a nie do strony docelowej.

Harmonogram wyświetlania reklam

Domyślnym ustawieniem kampanii Google Ads jest wyświetlanie reklamy codziennie i o każdej porze. Harmonogram umożliwia planowanie wyświetlania w określonym dniu tygodnia i godzinie, ale także w momencie, w którym użytkownik szuka informacji w Internecie. Możesz użyć harmonogramu wyświetlania reklam na przykład wtedy, gdy infolinia w Twojej firmie czynna jest tylko od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-17:00. Z narzędzia nie możesz korzystać w przypadku produktowych kampanii inteligentnych, gdzie o porze wyświetlania reklam decydują algorytmy.

Jak naliczane są opłaty?

Google Ads pobiera opłaty za samo wyświetlenie reklamy lub interakcję z reklamą; może ona być naliczana w oparciu o jeden z poniższych modeli:

  • cost per click (CPC) – koszt kliknięcia;
  • enhanced cost per click (eCPC) – ulepszony koszt kliknięcia;
  • cost per mille (CPM) – koszt wyświetlenia reklamy 1000 razy;
  • viewable cost per mille (vCPM) – koszt wyświetlenia reklamy (co najmniej 1s i minimum 50%);
  • cost per action (CPA) – koszt za akcję (np. zapis do newslettera);
  • cost per lead (CPL) – koszt za leada (wypełnienie przez użytkownika danych kontaktowych i przesłanie formularza);
  • cost per install (CPI) – koszt za instalację aplikacji;
  • cost per sale (CPS) – koszt za sprzedaż (dokonanie zakupu przez użytkownika);
  • cost per view (CPV) – koszt za odsłonę (wyświetlenie filmu lub dokonanie interakcji).

Tak jak wspomnieliśmy, system jest aukcją na żywo, więc ceny ustalane są na podstawie ilości konkurencji i kwoty, jaką jest w stanie zapłacić. Innymi czynnikami wpływającymi na cenę kliknięcia są także średnie budżety miesięczne oraz wynik jakości słów kluczowych.

Formy rozliczeń

Masz do wyboru 4 formy rozliczeń konta Google Ads. Najbezpieczniejszym jest podpięcie karty płatniczej i zasilenie konta „z góry” – pozwala to na kontrolę nad wydatkami i nie dopuści do sytuacji przekroczenia zakładanego budżetu. Możesz także zasilić konto za pomocą tradycyjnego przelewu, jednak czas zaksięgowania wpłaty może się wydłużyć do 1-2 dni. Dokonywanie płatności za pośrednictwem karty płatniczej „z dołu” jest mniej bezpieczną opcją, gdyż w pewnych sytuacjach Google może przekroczyć ustawiony dzienny budżet kampanii nawet dwukrotnie. Ostatnia możliwość jest przeznaczona dla dużych reklamodawców lub agencji reklamowych, które mogą skorzystać z kredytu Google. Umożliwia on zasilenie poszczególnych kont i otrzymanie zbiorczej faktury na całość wydatków.

Podsumowanie

Google Ads działa w oparciu o system aukcji, gdzie reklamodawcy składają swoje oferty cenowe, próbując zapewnić pozycję reklamie. Na miejsce w rankingu wpływa także Wynik Jakości, który możesz podwyższyć m.in. poprzez poprawienie trafności reklamy i jakość strony docelowej. Korzystanie z funkcji harmonogramu umożliwia wyświetlanie reklamy tylko w określonych porach lub podczas aktywności użytkownika w Internecie. Istnieje także możliwość decydowania o stawkach w poszczególnych przedziałach czasowych. Opłata za kampanię Google Ads naliczana jest w oparciu o jeden z wielu modeli, a w celu rozliczenia konta możesz skorzystać z jednej z czterech dostępnych form płatności.

Oceń post
[Łącznie: 0 Średnia: 0]