Media społecznościowe służą już nie tylko jako środek komunikacji między użytkownikami. Często stanowią również idealne miejsce do działań reklamowych dla firm, a także marek osobistych i osób poszukujących pracy, które chcą wyróżnić się na tle swojej konkurencji.
Jednak nie każdy serwis społecznościowy stanowi odpowiednie pole do wszystkich rodzajów działań. Zanim zdecydujesz się na założenie konta (czy to jako osoba prywatna, marka osobista, czy przedsiębiorstwo) musisz dokładnie przemyśleć, do kogo chcesz kierować swoje działania. Każda platforma społecznościowa rządzi się nie tylko swoimi prawami, ale pozwoli Ci na skuteczniejsze dotarcie to wybranej grupy docelowej.
Dzisiaj przybliżymy Ci, do jakich grup docelowych kierowane są poszczególne platformy. Zaczynamy!
Bezapelacyjnie Facebook jest jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych. Stanowi nie tylko idealne miejsce do kontaktu ze znajomymi i dzielenia się wydarzeniami z życia codziennego. Doskonale sprawdzi się także dla każdego, kto pracuje nad budowaniem wizerunku swojej marki.
Użytkownicy Facebooka to najczęściej osoby w wieku 25-34 lat. Jednak można ich uogólnić do grupy dorosłych odbiorców. Jest to grupa, która bardzo chętnie udziela się w postach oraz kampaniach (oczywiście, jeżeli podczas tworzenia reklam odpowiednio wytargetujesz odbiorców).
Instagram, dzięki treściom wizualnym, takim jak filmy, zdjęcia oraz krótkie stories w postaci wideo, najczęściej przyciąga uwagę nieco młodszej grupy odbiorców. Skupia wokół siebie głównie osoby w wieku 18-24 lat. Instagram jest również bardzo popularny wśród influencerów oraz osób zajmujących się branżą kreatywną.
To zdecydowanie ulubione miejsce wszystkich pracodawców, pracowników i osób poszukujących zatrudnienia. Średnia wieku osób aktywnych w tym serwisie społecznościowym wynosi 25-34 lata. Jest to grupa najbardziej aktywna zawodowo, ale też chętna do dzielenia się swoją wiedzą i nowościami ze świata biznesu. LinkedIn to także idealne miejsce do działań CSR.
Popularność Twittera w Polsce jest nadal zdecydowanie mniejsza niż np. w Stanach Zjednoczonych. Z platformy bardzo chętnie korzystają osoby publiczne, a także właściciele marek – najczęściej do komunikacji z klientem. Najwięcej aktywnych użytkowników stanowią uczniowie i studenci.
Jeżeli lubisz poszukiwać różnych ciekawych inspiracji – z pewnością Pinterest jest Twoim ulubionym miejscem w cyberprzestrzeni. Platforma skupia wokół siebie głównie ludzi młodych, poszukujących ciekawych rozwiązań z licznych dziedzin życia – mody, architektury, tatuażu, gotowania i wielu innych. Jego główną grupę docelową stanowią kobiety w wieku 25-34 lata.
Snapchat
Jego popularność w ostatnich latach zdecydowanie spadła. Jednak nie oznacza to, że w 100% stracił zainteresowanie użytkowników. Snapchat ze względu na swoją specyfikę tj. możliwość dzielenia się ze znajomymi krótkimi „chwilami” z życia, skupia wokół siebie głównie osoby młode (do 20 roku życia). Snapchat jest istnym rajem dla wielbicieli różnych filtrów i nakładek przydatnych do nagrywania krótkich filmików, które znikają chwilę po ich odtworzeniu.
TikTok
Wiralowa aplikacja 2020 roku! Jest to jedno z najnowszych mediów społecznościowych, jednak mimo to, z dnia na dzień zyskuje na popularności. Jego specyfika, możliwość tworzenia kreatywnych treści i trendów przyciąga głównie bardzo młodych odbiorców tj. 14-15 latków. Jednak aplikacja zawładnęła również sercami starszych użytkowników i coraz więcej osób w wieku 20+, a nawet 40+ powoli się do niej przekonuje.
Podsumowanie
Jak się okazuje, wybór mediów społecznościowych nie jest wcale taki prosty, jak mogłoby się wydawać. Mimo ogólnie zdefiniowanych grup docelowych, które przeważają na danych platformach, musimy pamiętać o trendach oraz tym, że wszystko jest dla ludzi – w końcu nawet starsza osoba w wieku Twojej babci może czuć się rewelacyjnie nagrywając szalone „tiktoki”. Jednak pamiętaj, że wybór kanału społecznościowego jest bardzo ważny – szczególnie gdy zależy Ci na dotarciu do odpowiedniej grupy (w której mogą znajdować się potencjalni klienci Twojego przedsiębiorstwa), a także na uzyskaniu zamierzonych wyników z reklam.