+ Zapytaj o ofertę

Dostępne modele rozliczeń kampanii Google Ads

Emilia Grychta
12/05/2021

Obecnie do dyspozycji mamy szerokie spektrum możliwości pozwalających na zwiększenie widoczności w Internecie. Jedną z nich są kampanie reklamowe w Google Ads, które mogą przynieść wymierne korzyści, ponieważ pomagają dotrzeć do osób rzeczywiście zainteresowanych Twoją ofertą w odpowiednim czasie. Zastanawiasz się, jak wyglądają kwestie związane z ponoszeniem kosztów za reklamę Ads?

CPC, CPM, CPV, CPI… istnieje wiele modeli rozliczeń kampanii Google Ads. Chcąc prowadzić efektywne kampanie internetowe, warto poszerzyć swoją wiedzę o krótkie kompendium, w którym wyjaśniamy, czym są i jakie zastosowanie mają poszczególne formy rozliczeń kampanii Ads.

 

Podstawowe modele rozliczeń kampanii Google Ads

Koszt kliknięcia i ulepszony koszt kliknięcia

Model Cost Per Click, czyli CPC oznacza, że konto zostaje obciążone w momencie, gdy użytkownik kliknie reklamę. Jest to metoda często wykorzystywana do testowania kampanii – gdy tekst lub grafika reklamy okażą się niewystarczająco atrakcyjne dla odbiorcy, nie wydasz bezcelowo budżetu za każde wyświetlenie.

Jednym z wariantów CPC jest model enhanced Cost Per Click (eCPC), który pomaga w inteligentnym określaniu stawek na podstawie lokalizacji użytkownika, danych demograficznych oraz innych informacji odnoszących się do grup docelowych – takich, jak przeglądarka, czy nawet pora dnia.

 

Koszt wyświetlenia reklamy 1000 razy

Model CPM (Cost Per Mille) nalicza opłatę za każde 1000 wyświetleń bez względu na liczbę kliknięć. Warto go użyć, gdy masz pewność, że przekaz reklamy został bardzo dobrze przygotowany. Dopiero wówczas reklama pozwoli zwiększyć zasięg i dotrzeć do nowych potencjalnych klientów.

Modyfikator vCPM, czyli viewable Cost Per Mille to także współczynnik mówiący o koszcie wyświetlenia reklamy 1000 razy. Jednak w odróżnieniu od CPM, w modelu vCPM wyświetlenie zostaje uznane dopiero wówczas, gdy widoczne jest 50% reklamy przez minimum 1 sekundę.

 

Koszt za odsłonę

Ostatnim z podstawowych modeli, które dziś przedstawiamy, jest CPV (cost per view) – forma rozliczenia najczęściej stosowana w YouTube. W przypadku reklam TrueView płaci się tylko za wyświetlenie filmu lub dokonaną przez użytkownika interakcję, np. kliknięcie nakładki z wezwaniem do działania. Model CPV warto wykorzystać przy kampaniach wizerunkowych lub mających na celu zbudowanie świadomości w szerokim kręgu odbiorców. Wydawca zwykle dostarcza dodatkowych informacji o odbiorcach, np. czas wyświetlania reklamy czy kliknięcie przycisku „pomiń”.

 

Pozostałe modele rozliczeń kampanii Google Ads

Koszt za lead

Pochodną rozliczenia CPA, jest CPL – Cost Per Lead. W przypadku tego modelu opłata naliczana jest, gdy użytkownik wypełni formularz, pozostawiając dane osobowe np. imię, nazwisko, telefon, adres-email. Koszt leadu uzależniony jest od ilości danych, jakie użytkownik musi pozostawić, zatem im prostszy formularze, tym mniejszy koszt dla reklamodawcy. Model CPL powszechnie stosowany jest w branży finansowej polecającej konkretne produkty bankowe.

 

Koszt za instalację aplikacji

Kampanie Cost Per Install (CPI) są dedykowane aplikacjom mobilnym. Reklamodawca ponosi koszt nie po samym wyświetleniu reklamy (CPM), ale po pobraniu aplikacji. Fakt ten nakłada na sieci reklamowe dodatkowy obowiązek umieszczania reklam w miejscach, w których współczynnik konwersji jest wysoki oraz kierowania treści do właściwych odbiorców. Warto także zaznaczyć, że instalacja aplikacji nie zawsze jest miarą sukcesu. W przypadku kampanii, które są skoncentrowane na działaniach użytkownika w samej aplikacji, możesz ustawić docelowy koszt tych czynności. Więcej o tej formie opowiemy w kolejnym akapicie.

 

Koszt za akcję

CPA, czyli Cost Per Action, czyli rozliczanie za efekt. Reklamodawca płaci za reklamę, gdy użytkownik wykona co najmniej jedną spośród wcześniej zdefiniowanych czynności – np. rejestracja, zapoznanie się z treścią reklamy, czy dokonanie zakupu. Możesz samodzielnie wybrać działanie istotne z perspektywy Twojego biznesu. Ze względu na ścisłe powiązanie tego modelu z konwersją, stosuje się go najczęściej w marketingu afiliacyjnym, a także w niektórych sklepach internetowych.

 

Koszt za sprzedaż

Model Cost Per Sale – CPS, najczęściej wykorzystywany jest w działalności e-commerce. Można go wdrożyć wyłącznie w takich serwisach dających możliwość zakupu produktów bądź usług, które posiadają opcję dodawania do koszyka. Model ten stanowi dobry kompromis między reklamodawcą a wydawcą, gdyż prowizja zostaje naliczona w momencie, gdy użytkownik dokona zakupu. Co za tym idzie, reklamodawcy nie ryzykują, ponieważ płacą za efekty. Z kolei wydawcy, poprzez odpowiednie dobieranie produktów pod odbiorcę, mogą osiągnąć wysokie konwersje – nawet mała liczba kliknięć może powodować wiele zakupów, czyli wyższą prowizję dla wydawcy.

 

Podsumowanie

Jak widać, kwestia rozliczeń reklamy Ads to bardzo obszerny temat. W powyższym zbiorze zaprezentowaliśmy wyłącznie modele najpopularniejsze wśród reklamodawców.

Pamiętaj, że wybór odpowiedniej formy rozliczenia zależy nie tylko od typu kampanii, ale także specyfiki działalności, celu, czy możliwości finansowych.

Mamy nadzieję, że informacje zawarte w niniejszym artykule ułatwią Ci podjęcie decyzji i wybór takiego rozwiązania, które najlepiej się sprawdzi w przypadku Twojej działalności.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej i skorzystać z pomocy doświadczonego zespołu specjalistów – napisz do nas!

Oceń post
[Łącznie: 0 Średnia: 0]