+ Zapytaj o ofertę

Analiza SWOT – od czego zacząć?

Martyna Graduszewska
06/07/2022

Zastanawiasz się, w jaki sposób odpowiednio zaplanować strategię biznesową lub marketingową? Istnieje wiele narzędzi, które Ci w tym pomogą. W tym tekście pochylamy się nad analizą SWOT, która może być pomocną techniką porządkowania wyjściowych informacji. Zapraszamy do lektury!

Czym jest analiza SWOT?

SWOT to analiza sytuacyjna, która pozwala pogrupować istotne dane dotyczące zarówno firm/organizacji, jak i konkretnych projektów czy rozwiązań biznesowych. 

Na akronim SWOT składają się pierwsze litery słów z języka angielskiego:

  • S – Strengths – mocne strony 
  • W – Weaknesses – słabe strony
  • O – Opportunities – szanse 
  • T – Threats – zagrożenia

Te cztery kluczowe obszary stanowią oś przeprowadzenia analizy. Przyjrzymy się teraz każdemu z wymienionych.

Analiza SWOT – mocne strony

Czym są mocne strony? To wszystkie atuty, które klasyfikujemy jako dodatnie czynniki wewnętrzne. W prostszych słowach: to asy w rękawie, które masz już w zanadrzu! 

W tym miejscu warto się zastanowić, co stanowi naszą istotną przewagę. Odpowiedz sobie na pytanie, jakie zalety wyróżniają Twoją firmę lub projekt? Może będą to wysokie kwalifikacje pracowników, dobra organizacja pracy, czy też solidne zasoby finansowe?

Podpowiadamy, że warto rozpisać wszystkie punkty w tabeli, co zdecydowanie ułatwi przeprowadzenie analizy. 

Oto lista czterech przykładowych pytań, które pomogą Ci zidentyfikować mocne strony:

  • Co sprawia, że ​​Twoja firma/usługa jest wyjątkowa?
  • Co Twój zespół robi najlepiej? Dlaczego?
  • Jakie jest największe osiągnięcie Twojej firmy?
  • W jaki sposób inni opisują mocne strony Twojego projektu?

Analiza SWOT – słabe strony

Jak już zapewne się domyślasz, słabe strony będą zupełnym przeciwieństwem. Są to wszystkie czynniki wewnętrzne, które świadczą o słabości firmy/usługi/konkretnego projektu czy rozwiązania. 

Zastanów się, co hamuje rozwój Twojego przedsięwzięcia. Zależy nam przecież na rozpoznaniu wszelkich niedociągnięć i braków, aby móc je skutecznie wyeliminować. 

Rozpisz te czynniki w tabeli i pomyśl, czy istnieją pomiędzy nimi jakieś powiązania. Może jest to niska jakość produktu lub alarmująca rotacja pracowników? 

Możesz zadać sobie przykładowe pytania:

  • Jakie mamy wady jako firma/zespół? W czym niedomagamy?
  • Jakie negatywne opinie otrzymaliśmy od klientów lub współpracowników? Dlaczego? Nad czym musimy popracować?
  • W jakich obszarach nasi pracownicy potrzebują szkoleń?
  • Czego brakuje na liście naszych usług/produktów? W czym jest lepsza konkurencja?

Analiza SWOT – szanse

Szanse dotyczą otoczenia zewnętrznego. Są to wszelkie możliwości, które pomogą nam rozwinąć skrzydła. Zastanów się i sporządź listę takich sprzyjających warunków, czy okoliczności, które wesprą Cię w realizacji założonych celów. 

Pomyśl, co może pozytywnie wpływać na rozwój Twojej organizacji lub powodzenie danego projektu. Przykładem może być wzrost popytu na określony produkt lub usługę albo otwarcie się nowego rynku. 

Oczywiście w praktyce zmierzamy do tego, aby jak najlepiej wykorzystywać szanse, które stają na naszej drodze! Zainspiruj się tymi pytaniami:

  • Czy istnieje nisza w branży, którą z powodzeniem moglibyśmy wypełnić?
  • W jaki sposób możemy wykorzystać opinie od klientów/kontrahentów, aby zwiększyć jakość usług/produktów?
  • Czy i w jaki sposób możemy skorzystać ze zmian, które dotyczą naszej branży?
  • Jakie są niewykorzystane kanały dotarcia do potencjalnych klientów?

Analiza SWOT – zagrożenia

Zagrożenia również obejmują otoczenie zewnętrzne i są przeciwieństwem szans. To wszelkie zjawiska i procesy, które ujemnie wpływają na rozwój firmy lub stwarzają ryzyko niepowodzenia projektu. 

Polecamy dobrze się zastanowić, jakie czynniki mogą hamować działania lub zagrażać powodzeniu przedsięwzięcia. Dlaczego warto zwrócić uwagę na ten obszar? Ponieważ lepiej się przygotować zawczasu i mieć w zanadrzu środki zaradcze.

O jakich przykładowych zagrożeniach mowa? Mogą to być takie czynniki jak: pojawienie się dużego konkurenta, niekorzystne zmiany prawne, zwiększenie podatków i wiele innych. Dobrym, bieżącym przykładem jest chociażby pandemia.

Trudność polega na tym, że oczywiście nie jesteśmy w stanie wszystkiego przewidzieć. Warto więc zadać sobie orientacyjne pytania:

  • Jaka jest pozycja konkurencji na rynku? Jaka jest jej polityka cenowa?
  • Czy w branży pojawiają się nowe, dynamiczne, konkurencyjne marki?
  • Jakich zmian w branży moglibyśmy się obawiać?
  • Jakie przeszkody zewnętrzne napotykamy obecnie w naszej działalności? Czy i jak możemy im zaradzić?

Dlaczego warto przeprowadzić analizę SWOT?

Nie ma złotego środka na to, aby osiągnąć wymarzony sukces. Analizę SWOT potraktujmy więc jako pomocny drogowskaz, który wesprze nas w wytyczaniu kierunków działania. 

Zdecydowanie łatwiej jest stworzyć strategię biznesową czy też marketingową, jeżeli dobrze poznamy nasze otoczenie wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Plan powinniśmy więc przeprowadzić dwutorowo – tak, aby wykorzystać szanse i mocne strony oraz zniwelować zagrożenia i popracować nad słabymi stronami.

Starannie przeprowadzona analiza SWOT wskaże nam zarówno naszą przewagę, jak i brak efektywności niektórych procesów. Warto zapamiętać jedną kwestię: będąc świadomym swoich zalet i wad, możemy stać się bardziej proaktywni, a będąc proaktywnymi, stajemy się konkurencyjni! 

 

Oceń post
[Łącznie: 0 Średnia: 0]