+ Zapytaj o ofertę

Czym jest marketing – dwie definicje, które powinieneś znać

Camp7 Redakcja
13/04/2022

Pracując na co dzień w marketingu zna się go – jak może się wydawać – od podszewki. Jednak wbrew pozorom znajomość technik marketingowych lub umiejętność szeroko zakrojonych informacji, niezbędne w tej branży, utrudniają zdefiniowanie tego, czym marketing jest. Prób takich definicji było zresztą całkiem sporo. Jednak wśród najważniejszych wyróżnić można dwie: definicję marketingu autorstwa dr. Philipa Kotlera oraz opracowaną przez radę Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu. Czym one są i czy w jakikolwiek sposób odpowiadają definicji marketingu, jaką możemy kojarzyć chociażby z serialu Mad Men? 

Marketing – definicja Kotlera

Dr Philip Kotler definiuje marketing jako naukę i sztukę odkrywania, tworzenia i dostarczania wartości w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego, przy jednoczesnym generowaniu zysku. Marketing w jego definicji odpowiada na niespełnione potrzeby i pragnienia. Wśród narzędzi marketingowych wskazuje możliwość mierzenia i kwantyfikowalności rozmiaru zidentyfikowanego rynku oraz potencjał zysku, jaki działania marketingowe mogą przynieść. Zadaniami stawianym przed marketingowcami jest wskazanie tych segmentów, w których firma jest w stanie najlepiej służyć oraz projektowanie i promowanie odpowiednich produktów i usług.

Marketing – definicja Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu (AMA)

Według Rady Dyrektorów Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu (AMA), marketing to działalność, zbiór instytucji i procesów tworzenia, komunikowania, dostarczania i wymiany ofert, które mają wartość dla klientów, partnerów i ogółu społeczeństwa.

Marketing – co to jest? Popkulturowe przetworzenie

Zanim przejdziemy do zanalizowania powyższych definicji, przypomnijmy sobie, czym był wspomniany już marketing w realizacji Dona Drapera, jednego z bohaterów serialu Mad Men. Serial ten ma już swoje lata, nadal jednak w doskonały sposób obrazuje rzeczywistość amerykańskiej przemiany społecznej od końcówki lat 50. do początku lat 70. XX wieku. 

Zauważalna zmianą jest dojrzewanie społeczeństwa do nowych rzeczywistości, z jednej strony powojennego dobrobytu, a z drugiej – zaostrzania się konfliktu pokoleniowego. Zjawiska te są jednocześnie tłem dla rozwoju nowego modelu reklamy i strategii marketingowej, co nadaje serialowi bardzo szeroki kontekst. 

Marketing Dona Drapera nie opiera się jednak na badaniach potrzeb konsumentów – kilka scen nawet sugeruje, że są one w jego strategii mało istotne – ale na przebłyskach własnej intuicji. Czy to w jakikolwiek sposób wyjaśnia, czym jest marketing? Definicje przytoczone na początku przeczą idei reklamy produktu za pomocą intuicji. W definicji Kotlera wręcz dosłownie pojawia się kategoria mierzalności i kwantyfikowalności stosowanych metod. 

Badania grup konsumenckich pozwalają określić tendencje dotyczące szerokiego przekroju społeczności, osób różnej płci, w różnym wieku, o różnym pochodzeniu klasowym i etnicznym. Metoda intuicji Dona Drapera może dotyczyć jedynie grupy, którą on sam reprezentuje – białego mężczyzny w średnim wieku, o silnej i stabilnej pozycji społecznej. Marketing w definicji AMA przedstawiony został z kolei jako szereg procesów oraz nadzorujących je instytucji, które świetnie odnoszą się do dzisiejszych realiów, kiedy z narzędzi marketingowych korzystają firmy, agencje oraz osoby indywidualne, dostosowując metody działania do profilu prowadzonej firmy.

 

Oceń post
[Łącznie: 0 Średnia: 0]