Większość podstawowych kampanii reklamowych opiera się na targetowaniu wg zainteresowań i danych demograficznych. Często jednak tego jest za mało i nie jest to aż tak skuteczne. Dzisiaj pokażemy, jak efektywnie targetować za pomocą jednej z grup odbiorców.

 

Grupy odbiorców to wybrane i skonfigurowane przez nas zbiorowości osób na Facebooku. Wyróżniane są dwa typy: grupa podobnych odbiorców i grupa niestandardowych odbiorców.

Dotrzeć do nich możemy z trzech poziomów. Jeżeli nie mamy menadżera firmy, nad opcją „Wyloguj się” klikamy „Zarządzanie reklamami” i „Grupy odbiorców”. Jeżeli jesteśmy podpięci pod menadżera, od razu klikamy w rubrykę zasobów. Ostatni sposób to wybranie grupy bezpośrednio przy tworzeniu reklamy, jednak jest to najmniej wygodny sposób.

W rubryce „Grupy odbiorców” możemy zobaczyć wszystkie utworzone grupy dla danego konta reklamowego, ich typy, daty oraz rozmiar.

 

Grupa podobnych odbiorców

Grupa podobnych odbiorców (lookalike audience) jest bardzo łatwa i szybka do stworzenia. Są to osoby, które są maksymalnie zbliżone do osób, lubiących naszą stronę. Wystarczy kliknąć „Utwórz grupę odbiorców” > „Grupa podobnych odbiorców”. Jako źródło wybieramy jedną z zarządzanych przez siebie stron, określamy lokalizację oraz rozmiar. Najczęściej należy wybrać 1%, gdyż będą to osoby najbardziej dopasowane do źródła (w przypadku 10% CPC może być wyższy o 70% niż w przypadku grupy z 1%).

Gdy już stworzymy grupę, należy zaczekać, żeby Facebook zebrał dane (zakończył „wypełnianie” – postęp można śledzić w panelu).

 

Zastosowanie

Lookalike to podstawowa opcja przy tworzeniu reklam na Facebooku. Najbardziej się przydaje, gdy tworzymy kampanię na polubienia. Koszt w takim przypadku może być znacznie niższy niż targetując wg polubień.

Grupa ta przydaje się też w przypadku, gdy nasza strona nie jest jeszcze duża (kilkaset polubień) i planujemy „ekspansję”. Czasem nie możemy być pewni tego, jak wygląda persona naszego profilu, dlatego targetowanie wg zainteresowań czy danych demograficznych może być nieefektowne. Wykorzystując grupę podobnych odbiorców po pewnym czasie otrzymamy mocno hermetyczną i określoną społeczność. Wtedy jej statystyki można będzie przeanalizować w Audience Insights (Statystyki grup odbiorców).

 

Uwagi

Lookalike będzie efektywny tylko wtedy, gdy społeczność od samego początku była tworzona odpowiedzialnie i uczciwie. Oznacza to, że nie sprawdzi się to w przypadku wcześniejszego kupowania polubień  – algorytm będzie wyszukiwał podobnych odbiorców do fejkowych kont z Indii (dowiedz się więcej o kupowaniu polubień). Nie warto też na początku działalności strony masowo zapraszać znajomych do polubienia strony. Zepsuje to statystyki grup odbiorców i efektywność reklam.