+ Zapytaj o ofertę

Określenie misji firmy – o tym nie możesz zapomnieć!

Camp7 Redakcja
04/05/2022

Większość firm posiada deklarację misji. Jednak wiele z nich nie odpowiada na współczesne realia, ponieważ zostały określone zanim liderzy zaczęli zdawać sobie sprawę ze sposobu opisywania jasnych wytycznych skuteczności misji firmy. Niezależnie od tego, czy jesteś na początku swojej drogi i Twoja firma musi stworzyć deklarację misji od zera, czy też chcesz odświeżyć już istniejącą, nasz artykuł ma na pomoże Ci zrozumieć tajniki tworzenia skutecznej deklaracji misji. Przyjrzymy się, czym tak naprawdę jest misja firmy, dlaczego jej określenie jest ważne i jak deklaracja misji definiują kulturę firmy.

Misja firmy – czym jest? 

Zanim przejdziemy dalej zastanówmy się jednak, czym jest misja firmy. Jej zadaniem jest zapewnienie jasnego zrozumienie celu firmy i tego, co dostarcza ona klientom. Działania w ramach misji firmy opierają się na doświadczeniu i działaniu, obejmują deklarowany cel organizacji oraz sposób, w jaki służy ona swoim klientom. Definicje to mogą być dość niejasne, dlatego podpowiadamy – tworząc misję firmy, skup się na tych zagadnieniach: 

  • co dostarczasz swoim klientom,
  • kto czerpie korzyści z Twojego produktu,
  • dlaczego robisz to, co robisz. 

Większość oświadczeń o misji zawiera od jednego do trzech zdań, nigdy nie przekraczając 100 słów. Sugerujemy podsumowanie misji w jednym zwięzłym zdaniu, aby było jasne i łatwe do naśladowania dla pracowników. Warto bowiem pamiętać, że misja firmy powinna być jasna i zrozumiała dla Twoich pracowników. 

Co więcej, jej zaprezentowanie powinno nastąpić jeszcze przed rozpoczęciem pracy, a jej założenia znajdować się powinny we wszystkich materiałach związanych z procesem rekrutacji. Misja firmy musi być obecna we wszystkich działaniach osób w niej zatrudnionych. 

Dlaczego misja firmy jest ważna? 

Pracownicy zaangażowani w misję firmy doświadczają wyższego poziomu produktywności i zaangażowania. Są również o 54% bardziej skłonni do pozostania w firmie przez co najmniej pięć lat. Co więcej, ci pracownicy mają o 30% większe szanse na osiągnięcie najlepszych wyników niż ci, którzy nie są zaangażowani w misję Twojej firmy.

Określenie i przekazanie pracownikom misji firmy jest ważne z 3 powodów. 

Motywacja

Przekaż pracownikom, jaki jest cel ich pracy. Wszystkie firmy potrzebują deklaracji misji, aby zapewnić pracownikom motywację do codziennej pracy.

Wspólne działanie

Misja firmy pomaga zjednoczyć zespół kierowniczy w jednym kierunku dla firmy. Ma to kluczowe znaczenie dla skutecznego planowania strategii biznesowych, w tym podejmowania decyzji dotyczących produktów.

Działania wizerunkowe

Misja firmy może stać się podstawą wszelkiego marketingu i reklamy, która przykuwa uwagę zarówno kandydatów, jak i klientów. Wykorzystasz ją również w brandingu Twojej firmy, zwłaszcza przy rekrutacji nowych pracowników. 

Misja firmy a kultura firmy

Kulturę firmy definiuje kilka elementów, wśród których najważniejsze są wartości Twojej firmy. Jednak misja odgrywa ważną rolę w tworzeniu kultury pracy: kształtuje zachowania i wspólne cele Twoich pracowników. Oto 3 sposoby na to, jak misja Twojej firmy wpływa na kulturę firmy.

1. Deklaracje misji idą w parze z podstawowymi wartościami

Kultura firmy to model zachowań przyjęty w organizacji. Misja firmy powinna kształtować postawy, cele i zachowania Twoich pracowników na co dzień. Do podstawowych wartości, wpływających na oczekiwanie takich, a nie innych postaw, należą cechy, jakimi powinni kierować się pracownicy w podejmowaniu decyzji i współpracy. 

2. Deklaracje misji wpływają na przyszłość Twojej firmy

Misja firmy jest istotnym elementem kształtującym przyszłość Twojej firmy. Określając cel swojej pracy, wskazujesz zobowiązania swojej firmy. Po ustaleniu tych celów możesz opracować strategię ich osiągnięcia. Również każda decyzja związana z produktem lub usługą powinna być zgodne z misją. Za każdym razem, gdy planujesz ulepszyć swój produkt, cofnij się o krok i zastanów się: czy jest to zgodne z celem naszej firmy? Czy spełnia naszą misję?

3. Deklaracje misji ustanawiają wspólne cele

Misja firmy wskazuje również wspólny cel, do którego dążą pracownicy. W połączeniu z Twoimi podstawowymi wartościami, misja firmy toruje drogę do tego, jak poszczególni pracownicy myślą o swojej pracy.

Oceń post
[Łącznie: 0 Średnia: 0]