Im bardziej można rozdrobnić Twoją strategię marketingową, tym lepiej sprawdzi się ona na Twojej ścieżce do sukcesu. Dziś podpowiemy, jak podejść do strategii marketingowej, która najlepiej sprawdzi się w przypadku prowadzenia biznesu. Plan marketingowy składa się z dwóch głównych części: marketingu taktycznego i marketingu strategicznego. Wielu właścicieli firm rezygnuje z takiego rozłożenia swojego planu. My proponujemy przyjrzeć się im, aby zrozumieć, w jaki sposób te dwa różne elementy powinny ze sobą współpracować, by dawać odpowiednie wyniki.
Jak opracować plan marketingowy?
Na początek szybkie wyjaśnienie pojęć. Marketing strategiczny określa efekt Twoich działań i zakładane cele. Marketing taktyczny to z kolei sposób, w jaki zamierzasz swoje cele osiągnąć. Oba te podejścia są bardzo różne i mogą działać osobno. Jednak oddzielnie nie zapewnią pełnego potencjału, dlatego przygotowując plan marketingowy dobrze jest zaplanować działania w ramach obu tych modeli w sposób komplementarny wobec siebie.
Czym jest marketing taktyczny?
Marketing taktyczny bardzo często zbacza z drogi, aby sprawdzić, jakie działania najlepiej przysłużą się strategii. Szczegółowo opisuje, jakie kampanie marketingowe powinny powstawać, jak je realizować oraz jakie kanały dystrybucji będą wykorzystywane. Ważnym elementem marketingu taktycznego jest analiza wyników, dlatego należy uwzględnić narzędzie do ich pomiarów.
W tej części Twój plan marketingowy powinien uwzględnić takie elementy jak budżet, zachowania Twoich klientów, dostępne platformy i rodzaje treści, które mogą być skuteczne w osiąganiu Twoich celów. Marketing taktyczny zadaje pytania takie jak:
- Gdzie możesz dotrzeć do klienta docelowego?
- Jakie luki istnieją obecnie w Twoim content marketingu?
- Co zrobisz, aby optymalizacja osiągnęła swoje cele?
- Kto z zespołu jest za co odpowiedzialny i kiedy?
- Jakie narzędzia będą używane do monitorowania wydajności?
Marketing taktyczny nie wybiega daleko w przyszłość, nie jest jego celem określanie celów długoterminowych. Ta część Twojej strategii skupia się raczej na generowaniu leadów, tworzeniu reklam, aktualizowaniu mediów społecznościowych, optymalizacji witryny i pisaniu treści. Marketing taktyczny będzie się często zmieniał, ponieważ w ten sposób sprawdzisz, czy założone przez Ciebie działania przynoszą zamierzony efekt.
Czym jest marketing strategiczny?
Marketing strategiczny odpowiedzialny jest za wskazanie szerszego obrazu i odpowiadanie na wielkie pytania dotyczące planowanych osiągnąć. Plan marketingowy w tej części koncentruje się na celach Twojej firmy i świadomości marki. Planowanie strategiczne będzie uwzględniać zachowanie klientów, rozmieszczenie konkurencji, ceny i ogólne badania rynku. Marketing strategiczny stawia takie pytania jak:
- Jakie są mocne strony Twojej firmy?
- Gdzie uzupełniasz luki na rynku?
- Kim jest Twoja grupa docelowa lub grupa demograficzna?
- Gdzie jesteś teraz, a gdzie planujesz się znaleźć?
- Jaką percepcję powinna dawać marka?
Marketing strategiczny zajmuje się długoterminowym obrazem i celami marketingowymi Twojej firmy. Nie próbuje odpowiedzieć „jak” coś zrobisz, wystarczy, że odkryjesz „co” nie działa. Działania marketingu strategicznego to przede wszystkim identyfikacja marki, cele długofalowe i próba określenia miejsca naszej marki w swoim segmencie.
Masz pytania lub wątpliwości dotyczące strategii marketingowej? A może potrzebujesz pomocy w jej stworzeniu? Skontaktuj się z nami – pomożemy!