Identyfikacja wizualna to podstawowe narzędzie służące kreowaniu wizerunku marki na rynku. Firmy przykładają dużą wagę do logotypu, Księgi Znaku, kolorystyki strony i wizytówek. Często się jednak zapomina o stosowaniu tych zasad w mediach społecznościowych. W artykule dowiesz się, jak zbudować spójny wizerunek marki na Facebooku, Instagramie i innych profilach.

Zdjęcie profilowe

Podstawowym elementem identyfikacji wizualnej jest oczywiście logo. Mimo tego część firm o tym zapomina, dodając jako zdjęcie profilowe coś innego. Tylko w niektórych przypadkach takie działanie jest uzasadnione (np. okładka magazynu). W innych przypadkach zdjęcie profilowe ma zawierać najważniejszy element identyfikacyjny marki – logo. W ten sposób diametralnie zwiększają się szanse na to, że użytkownik zapamięta stronę (zatem w okresie planowania kampanii w celu zwiększenia świadomości marki nie należy zmieniać zdjęcia profilowego).

Kolorystyka

Jednym ze głównych elementów identyfikacji wizualnej są też kolory. Tworząc grafiki do postów trzeba wziąć to pod uwagę i wykorzystać kojarzone z marką barwy. Skąd je wziąć? Mogą to być kolory z loga lub strony internetowej. W jaki sposób można je wykorzystać w grafice?

  • Kolor tekstu
  • Kolor tła tekstu
  • Element grafiki (linie, kształty)
  • Nakładka z kolorem (przezroczystość mniejsza niż 80%)
  • Stały rekwizyt na zdjęciu pasujący kolorystycznie

 

Szablon

Część firm w celu zachowania maksymalnej spójności posługuje się szablonami (nakładkami). Jest to dobre wyjście w sytuacji, gdy najważniejsza jest treść i nie dodajemy grafik sponsorskich, plakatów itp. Jest to skuteczny sposób na zapamiętującą się identyfikację wizualną, aczkolwiek należy go stosować cały czas.

Mniej rygorystycznym sposobem jest stały układ elementów. W tym przypadku (w zależności od grafiki), niektóre elementy można minimalnie zmienić (np. kolor loga z czarnego na białe w przypadku ciemnego tła) i grafika nadal będzie wyglądała spójnie. Warto w tym przypadku ściśle określić w jakim konkretnym miejscu (lub miejscach) będzie znajdowało się logo, w jakim tekst albo linie / formy.

Font

Jeżeli dodajesz tekst na grafiki (pamiętaj o zasadzie 20% na Facebooku!), należy wybrać maksymalnie 3 fonty, którymi będziesz się posługiwał(a). Warto też ustalić wielkość liter, odstęp między wierszami i inne podobne aspekty. Nie tylko pomoże to zachować spójność, ale także przyspieszy pracę.

Rozmiar obrazów

Mniej oczywistym sposobem na identyfikację są stałe rozmiary obrazów. Nie musi to być jeden rozmiar, ale 2-3 główne. Niektóre marki używają tylko kwadratowych grafik, inne – pionowych. Warto się nad tym zastanowić na samym początku, bo od tego zależeć będzie dalszy układ elementów na grafice.

 

 

 

 

 

 

 

 

Inne

Jest jeszcze innych kilka mniej oczywistych sposobów na spójną identyfikację wizualną, które są dopełnieniem głównych zasad. Będąc spostrzegawczym, można zauważyć, że niektóre marki używają tych samych emoji przez cały czas. Jest to kreatywny sposób na tworzenie własnej identyfikacji wizualnej.

Znasz inne ciekawe sposoby? Napisz w komentarzu.

Przeczytaj także: 3 najczęściej popełniane błędy początkującego social media managera lub Jak kreatywnie wykorzystać post karuzelowy?