Czy innowacje muszą być czasochłonne lub trudne? Nagłówki pierwszych stron gazet dominują zazwyczaj innowacje o ogromnej skali – wielkie odkrycia naukowe, nowe osiągnięcia technologiczne czy kolejne sukcesy nowoczesnej medycyny. Jednak do wprowadzenia koniecznych zmian w równie ważnych, ale mniej chwytliwych medialnie obszarach, często wystarczą już niewielkie zmiany sposobu myślenia. W taki sposób można szukać i wdrażać w firmach nowe sposoby na rozwój – już niewielkie zmiany w opakowaniu, prezentacji czy strategii marketingowej mogą przynieść duże korzyści firmom każdej wielkości. W naszym krótkim poradniku podpowiadamy, jak zachować czujność, aby uwadze nie umknęły innowacje marketingowe.
Innowacje marketingowe – bądź z nimi na bieżąco!
Kiedy myślimy o zmianach, jako pierwsze najczęściej przychodzą do głowy te rewolucyjne – nagłe, wielkie, poruszające niebo i ziemię. Jednak w rzeczywistości to ewolucja – czyli powolna zmiana, która zachodzi na wielu poziomach niekoniecznie w tym samym czasie – jest w stanie całkowicie zmienić funkcjonowanie organizacji. A do jej realizacji zazwyczaj nie trzeba zużywać tylu środków i energii, jak w przypadku nagłych, szybkich zmian.
Warto więc pamiętać, że planowanie innowacji marketingowych to znacznie częściej myślenie o swojej firmie w skali mikro. Poniżej prezentujemy strategie pobudzania kreatywności, dzięki którym można podjąć próbę zmiany perspektywy i poszukać nowych rozwiązań.
Przeczytaj także: Czym jest marketing – dwie definicje, które powinieneś znać
Wykorzystaj stare zasoby w nowy sposób
Na początek sprawdź, czy zasoby, które już posiadasz, można wykorzystać w inny niż dotychczas sposób. Na przykład, kiedy młodzi Australijczycy zrezygnowali z jednego z popularnych napojów gazowanych, a spotkania towarzyskie przeszły do sfery online, firma wiedziała, że musi radykalnie zmienić swoją strategię docierania do nich przez kanały online.
Firma nie wykupiła jednak reklamy telewizyjnej ani radiowej, nie wprowadziła również nowych, oryginalnych smaków napojów. Lukę między światem cyfrowym a fizycznym wypełniono inaczej. Na butelkach wydrukowano 150 najpopularniejszych australijskich imion, a za pomocą mediów społecznościowych zaproszono społeczność do dialogu.
W kilka miesięcy konsumpcja napoju kilkukrotnie się zwiększyła, w sieci prowadzono z młodymi ludźmi dyskusje, a kampanię eksportowano poza Australię.
Przyjmij mądrość tłumu
Korzystaj z wiedzy, którą daje Twoja społeczność! Wsłuchaj się w głosy osób, które z Tobą współpracują lub które korzystają z twoich usług lub towarów. Jeśli Twoja działalność skupia się na pracy z klientem, warto pochylić się nad jego doświadczeniem związanym z obecnością na stronie, procesem zakupowym, zamówieniem lub obsługą posprzedażową.
Jednocześnie porada ta może się wiązać z działaniem od środka organizacji. Jeśli widzisz, że w Twoim sposobie prowadzenia działalności konieczne są innowacje marketingowe, zaproś do ich opracowania osoby z zewnątrz, działające w innej branży lub operujące na zupełnie innym modelu działania. Oba sposoby pozwalają spojrzeć działania firmy z innej perspektywy niż Twoja.
Szukaj kreatywnych rozwiązań
Innowacje marketingowe dzisiaj nie opierają się wcale na geniuszu, ale na sprycie i pomysłowości. Kiedy jeden z głównych globalnych przewoźników ubezpieczeniowych szukał sposobów na zmniejszenie liczby wypadków, zminimalizowanie kosztów klienta i znalezienie sposobów, aby kierowcy zachowywali się bezpieczniej za kierownicą. Okazało się, że rozwiązaniem nie było wcale wprowadzenie szeroko zakrojonej edukacji – ale odpowiednia aplikacja na telefon, która pozwala zamienić jazdę samochodem w grę. Poprawna i bezpieczna jazda to punkty, które użytkownik może wykorzystać w zakupie polisy ubezpieczeniowej ze zniżką.