+ Zapytaj o ofertę

Najnowsze rekomendacje prezesa UOKiK – zalecenia dla influencerów

Daria Balcewicz
04/10/2022

Doświadczony influencer doskonale wie, jak poruszać się po świecie mediów społecznościowych i „wyciągać z nich to, co najlepsze”. Jednak w zeszłym tygodniu UOKiK wprowadził istotne zmiany, o których piszemy w niniejszym artykule. Powinien się z nimi zapoznać nie tylko każdy twórca internetowy, ale również agencje i reklamodawcy. Ich nieprzestrzeganie może się wiązać z przykrymi konsekwencjami, w tym karami finansowymi. 

UOKiK – co to jest?

Zanim przejdziemy do meritum, przypomnijmy co oznacza skrót UOKiK. Jest to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, którego główna rola polega na ochronie interesów konsumentów i ich bezpieczeństwa. W razie wykrycia nieprawidłowości organ ten ma możliwość ukarania nieuczciwych przedsiębiorców. UOKiK to także urząd antymonopolowy, wspierający rozwój konkurencji. 

Prezes UOKiK jest centralnym organem administracji rządowej. Jego główne zadanie polega na kształtowaniu polityki ochrony konkurencji i konsumentów. Co istotne z perspektywy tego artykułu, może:

  • prowadzić postępowania w sprawach praktyk, które naruszają zbiorowe interesy konsumentów,
  • zakazać stosowania niepożądanych działań,
  • nakazać usunięcie skutków ich naruszenia,
  • nakładać kary pieniężne.

Influencerze, #postsponsorowany już nie wystarczy

Zgodnie z publikacją Prezesa UOKiK z 26.09.2022., zostają wprowadzone nowe rekomendacje dotyczące oznaczania treści komercyjnych. 

Wyróżniliśmy różnego rodzaju współprace komercyjne, w tym autopromocję czyli reklamę marki własnej, a także prezenty czyli popularne paczki PR – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. 

Dokument ten zawiera definicje, regulacje prawne i konsekwencje, jakie można ponieść w związku z kryptoreklamą. Można w nim również znaleźć przykłady oznaczeń materiałów reklamowych.

W jaki sposób influencer powinien oznaczać współpracę?

Influencer może podjąć różne formy współpracy z marką, którą reprezentuje. Najpopularniejsze rodzaje to oczywiście współpraca: płatna, barterowa, za kod rabatowy lub też paczka PR. 

Niezależnie od tego, jaka forma współpracy zostanie nawiązana, UOKiK nakłada nowy obowiązek na twórców internetowych. Jaki?

Wszystkie materiały zawierające przekaz handlowy, za które influencer otrzymał korzyść materialną, powinny spełniać dwa warunki:

  • Mają być oznaczone jako materiał reklamowy.
  • Muszą wskazywać promowaną markę. 

Jakich konkretnych oznaczeń można użyć w postach?

Rekomendowane są takie oznaczenia jak:

  • #reklama lub [REKLAMA],
  • #materiałreklamowy lub [MATERIAŁ REKLAMOWY],
  • #współpracareklamowa lub [WSPÓŁPRACA REKLAMOWA],
  • Płatna współpraca z marką XYZ,
  • Reklama marki XYZ.

Autopromocja i paczki PR

W rekomendacjach UOKiK, autopromocja została zdefiniowana jako promocja marki własnej. Co to oznacza w praktyce? Promując produkt lub usługę marki własnej na swoim prywatnym koncie, jesteś zobowiązany oznaczyć ją odpowiednim hashtagiem: #autopromocja. 

W przypadku paczek PR, czyli niezobowiązujących prezentów od marek, istotna jest następująca kwestia:

Czy prezent od marki o niedużej wartości został przekazany po raz pierwszy? Czy może jest to kolejny taki podarunek, który influencer zamierza przedstawić w swoich mediach społecznościowych? 

Rozwiązanie jest proste. Gdy influencer promuje pierwszą paczkę PR, swoją publikację oznacza jako prezent. Natomiast jeżeli ta sama marka wysyła twórcy kolejne produkty, publikacje powinny być już oznaczone jako materiał reklamowy.

Rada dla influencera: korzystaj z funkcjonalności platformy 

Zgodnie z rekomendacjami, influencerzy powinni również korzystać z funkcji, jakie oferuje dane medium społecznościowe. Poza oznaczaniem we własnym zakresie (za pomocą hashtagów lub nawiasów kwadratowych, o których wspominaliśmy powyżej), warto również zapoznać się z możliwościami aplikacji przygotowanych specjalnie dla twórców – takich jak np. etykieta z napisem „post sponsorowany” lub „materiał sponsorowany”. Tego rodzaju rozwiązania znajdziemy na Instagramie czy TikToku. 

Jak oznaczać prawidłowo materiały sponsorowane?

Wszystkie oznaczenia produktów powinny być czytelne i jednoznaczne. Oznaczenie musi być widoczne nie tylko dla stałych obserwatorów profilu, ale i tych, do których influencer planuje dotrzeć po raz pierwszy. Oznaczenia materiałów reklamowych obowiązują więc również w płatnych kampaniach czy reklamach. 

UOKiK - złota zasada oznaczam reklamy
Jak oznaczać reklamy zgodnie z nowymi zasadami UOKiK?

Źródło: UOKiK

Przed każdą publikacją warto sprawdzić, czy przekaz jest prawidłowo wyróżniony. Jeżeli jesteś influencerem, ułatwi Ci to przygotowana lista czterech krótkich zasad. Zapoznaj się z nimi:

  • Zacznij od dwupoziomowego oznaczenia – skorzystaj z funkcjonalności platformy oraz oznacz materiał we własnym zakresie. 
  • Zadbaj o wskazanie komercyjnego charakteru treści.
  • Wskaż promowaną markę. 
  • Sprawdź, czy oznaczenie jest czytelne i zrozumiałe dla odbiorców.
UOKiK - zasady sprawdzania publikacji sponsorowanych
Cztery zasady UOKiK, które pomogą sprawdzić czy publikacja sponsorowana jest właściwie oznaczona.

Źródło: UOKiK

UOKiK a influencer marketing – na co należy zwrócić uwagę?

Czy wiesz, że UOKiK otrzymuje miesięcznie średnio aż 300 sygnałów dotyczących:

  • potencjalnych naruszeń,
  • stosowania oznaczeń treści komercyjnych, które wprowadzają w błąd,
  • braku oznaczeń?

Obecnie trwają postępowania wyjaśniające dotyczące scamu i kryptoreklamy, a pierwsze kary za brak współpracy z UOKiK otrzymało już 6 influencerów – m.in za nieudzielanie urzędowi stosownych wyjaśnień. 

W lipcu Prezes UOKiK postawił pierwsze zarzuty nieprawidłowego oznaczania reklam w mediach społecznościowych. Postępowania dotyczą 3 influencerów i reklamodawcy

Warto pamiętać, że odpowiedzialność za prawidłowe oznaczanie treści reklamowych spoczywa na influencerach, agencjach reklamowych i reklamodawcach. Co może grozić za brak prawidłowego oznaczenia treści komercyjnych? W takich przypadkach może być nałożona kara grzywny do 10 proc. obrotu.

Podsumowanie

Jako agencja chcemy też dodać parę słów komentarza od siebie. Obwarowania nałożone przez UOKiK są wyrazem dbałości o dobro konsumentów, czyli odbiorców treści internetowych. Nieznajomość aktualnych reguł nie zwalnia nikogo z odpowiedzialności. 

Z tego powodu warto się dobrze zastanowić, kiedy podejmujemy współpracę z influencerem. Profesjonalista, oprócz tworzenia ciekawego contentu o charakterze promocyjnym, powinien znać normy formalne, które obowiązują całe środowisko. 

W jednym z artykułów na blogu pisaliśmy już o tym, czym kierować się przy wyborze influencera dla swojej marki. Oprócz wszystkich „fajerwerków” potrzebna jest też odpowiedzialność za słowo. Jeżeli poszukujesz specjalistów, którzy poprowadzą Twoje social media w profesjonalny sposób, skontaktuj się z nami

 

Autorka:

Daria Balcewicz – w CAMP7 Digital zajmuje stanowisko Head of Social Media. Od kilku lat prowadzi klientów przez świat mediów społecznościowych. Tworzy i realizuje strategie social media, prowadzi kampanie PPC oraz koordynuje działania influencerskie.

 

Bibliografia:

https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18898

https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18883

Oceń post
[Łącznie: 0 Średnia: 0]