Marketing jest dziedziną bardzo różnorodną. Niektóre firmy wierzą w stosowanie marketingu marki, inne wierzą w marketing kanałowy. W rzeczywistości istnieje ponad 100 różnych rodzajów uprawiania marketingu. Jednocześnie przy tak wielu zmianach w środowisku marketingowym wybór odpowiedniego podejścia może stać się nie lada wyzwaniem. Ze względu na wysoki współczynnik nasycenia i zwiększoną konkurencję na rynku, popularność zyskał holistyczny marketing.
Marketing holistyczny – definicja
Marketing holistyczny odnosi się do strategii marketingowej, która traktuje całość firmy i różne kanały marketingowe jako jeden system. W ramach tej strategii biznes z różnymi działami łączy się synergicznie w dążeniu do świadomej misji, pozytywnego doświadczenia klienta i pozytywnego wizerunku marki. Całościowa koncepcja marketingu opiera się na filozofii holizmu, którą można podsumować jedną myślą Arystotelesa: „Całość jest czymś więcej niż sumą jej części”.
Według Philipa Kotlera, publicysty zajmującego się marketingiem i laureata pierwszej w historii nagrody „Distinguished Marketing Educator Award” przyznawanej przez Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu, marketing holistyczny to koncepcja opierająca się na opracowywaniu, projektowaniu i wdrażaniu programów, procesów i działań marketingowych, które uwzględniają się wzajemnie. Podejście holistyczne uznaje, że w marketingu „wszystko ma znaczenie”. Najlepszą drogą do osiągnięcia celu jest szeroka, zintegrowana perspektywa.
Marketing holistyczny – realizacja
Aż 86% marketerów twierdzi, że budowanie holistycznego podejścia marketingowego jest najwyższym priorytetem, ale jedynie 29% firm uważa, że faktycznie posiada niezbędną infrastrukturę, aby ten cel stał się rzeczywistością. Proces holistycznego marketingu uwzględnia klientów, pracowników, dostawców i społeczności jako całość podczas tworzenia i wdrażania strategii marketingowych. Jest on więc procesem bardzo szerokim, ale przez to – wymagającym wielu działań.
Holistyczna strategia marketingowa – jak ją stworzyć?
Proces składa się z 4 modeli marketingowych, które wymagają stosowania konkretnych praktyk. Modelami tymi są: marketing relacji, marketing zintegrowany, marketing wewnętrzny i marketing odpowiedzialny społecznie. Co się za nimi kryje?
Marketing relacji
Celem marketingu relacji jest budowanie silnych, długotrwałych więzi. Główny nacisk nie skupia się na sprzedaży produktów, ale bardziej na zadowoleniu i utrzymaniu klienta. Istotną kwestią jest też budowanie jego lojalności. Klienci, dostawcy i sprzedawcy są kluczowymi partnerami dla prawidłowego działania firmy. Każdy z nich ma znaczący wpływ na jej sukces lub porażkę.
Marketing zintegrowany
Ten komponent jest powiązany z ujednoliconym przekazem, jaki firma wysyła do swoich klientów. Celem tej strategii jest zapewnienie zgodnej współpracy wszystkich działów firmy odpowiedzialnych za marketing. Wszystkie działania medialne, w tym reklama, public relations i komunikacja online, muszą być ze sobą zsynchronizowane, aby zapewnić jasne i pozytywne przesłanie i postrzeganie firmy.
Marketing wewnętrzny
Marketing wewnętrzny polega na dbaniu o pracowników firmy, zewnętrznych zleceniobiorców, kontrahentów i partnerów. Zapewnia satysfakcję pracowników ze swojej pracy oraz filozofii i kierunku działania całej organizacji. Większa satysfakcja pracowników prowadzi z czasem do wzrostu zadowolenia klientów, dzięki czemu marketing wewnętrzny jest kluczowym aspektem holistycznego podejścia.
Marketing społeczny
Ostatnim elementem marketingu holistycznego jest marketing społeczny lub społecznie odpowiedzialny (CSR). Ma to na celu przyciągnięcie klientów, którzy chcą zmienić swoje podejście do zakupów. Pomyśl o produktach, w których część dochodów może trafić na szczytny cel lub o produktach wytwarzanych w sposób odpowiedzialny. Zadaniem marketingu społecznego jest tworzenie inicjatyw marketingowych opartych na etycznych praktykach biznesowych, będących kolejną metodą budowania długotrwałych relacji dla firm.