Aplikacje stanowią nieodzowny element codziennego życia każdego z nas. W ciągu ostatnich kilku lat mogliśmy zauważyć gwałtowny wzrost popytu na aplikacje, co za tym idzie – ich większy rozwój. Wystąpił on szczególnie w kategorii aplikacji biznesowych. Aplikacje biznesowe nie są i nie powinny być w tym przypadku odzwierciedleniem witryny. Często służą one pojedynczemu, konkretnemu celowi lub reprezentują zestaw ułatwień/działań, które użytkownicy mogą osiągnąć poprzez korzystanie z aplikacji. Ta nowa fala, przedstawiająca prostotę działań, doprowadziła do opracowania mikroaplikacji.
MIKROAPLIKACJE to aplikacje, które są małe, mają określone i ograniczone cele i są zorientowane na klienta. Oferują wysoce ukierunkowaną funkcjonalność, umożliwiając tym samym użytkownikom szybkie wykonanie kilku prostych zadań. Nie są ani szczegółowe, ani wyczerpujące. W porównaniu ze zwykłymi aplikacjami mobilnymi dla firm, mikroaplikacje zapewniają doświadczenie ukierunkowane na użytkownika i są łatwe w użyciu.
Trend mikroaplikacji ma duże znaczenie dla strategii biznesowej opierającej się o urządzenia mobilne. Dostarczenie aplikacji biznesowych dla użytkowników mobilnych wiąże się z dwoma głównymi wyzwaniami. Koniecznością szybkiego przesyłania aplikacji mobilnych w ograniczonym czasie, budżecie i zasobach oraz potrzebą zapewnienia realistycznego wrażenia użytkownika (UX), w celu zwiększenia jej popularności.
Zamiast wybierać projekty rozwojowe na dużą skalę z nieskończonymi zasobami i niekończącymi się liniami czasowymi w celu odzwierciedlenia już istniejącej witryny internetowej mikroapki oferują coś innego. Mają na celu szybkie wygrane. Strategia ma koncentrować się na mobilizacji konkretnych segmentów funkcji aplikacji.
Taki rodzaj aplikacji niesie ze sobą wiele możliwości oraz zalet, m.in. są w stanie szybciej reagować na opinie użytkowników, testując i przeprowadzając interakcje z konkretnymi grupami użytkowników, spełniając podstawowy cel sprawnego rozwoju.
Kiedyś firmy zajmujące się tworzeniem aplikacji działały przebudowując starsze oprogramowanie na aplikacje mobilne- refaktoryzacja. Wkrótce jednak zamieniono to w lepszą strategię, polegającą na budowaniu unikalnych mobilnych aplikacji mikro, które są kontekstowe i inteligentne. Co najważniejsze, opracowano je dla mobilnej, rozproszonej siły roboczej, która może korzystać z tych aplikacji z dowolnego miejsca, dowolnego urządzenia lub sieci. Wraz ze wzrostem liczby pracowników mobilnych i zdalnych wzrosło również zapotrzebowanie na aplikacje korporacyjne. Jednolite, usprawnione aplikacje przepływu pracy łączą się z wieloma zasobami zaplecza i upraszczają standardowe procesy biznesowe.
Idealna mikroaplikacja to taka, która zapewnia rozwiązania niszowe i sprawia, że użytkownicy są bardziej wydajni, oszczędzając jednocześnie czas. Dlaczego firmy powinny rozważyć mikroaplikację?
• Szybki, łatwy dostęp
• Dostosowany interfejs pracownika / użytkownika
• Wysoce ukierunkowana funkcjonalność
Platformy wykorzystujące mikroaplikacje to np. Slack lub Facebook Messenger.
Mikroaplikacje zdobyły dużą popularność i zaufanie. Nie zapowiada się, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Wkrótce mogą nawet stać się najczęściej używanym rozwiązaniem, dzięki którym firmy będą mogły tworzyć dziesiątki niszowych rozwiązań dla konkretnych zadań i grup użytkowników. Może już czas, aby rozszerzyć Twój biznes o mikroaplikację?