+ Zapytaj o ofertę

SEO a branża medyczna. Czy warto inwestować i czego należy unikać.

Camp7 Redakcja
16/11/2020

Każdy kto pracował w branży medycznej i miał styczność z działaniami SEO wie, że jest to jedno z najtrudniejszych, a zarazem najlepszych działań w całym arsenale digitalowych możliwości. Bez względu, czy jest to punkt lokalny, czy produkt, trudności z jakimi musimy się zmierzyć jest mnóstwo.

Czym jest SEO

W wielkim skrócie SEO (Search Engine Optimization) to działania i praktyki mające na celu zwiększenie pozycji w wynikach wyszukiwania w popularnych wyszukiwarkach np.: Google, Bing, a co za tym idzie zwiększenie wysokiej jakości ruchu na stronie, serwisie, czy sklepie www. SEO dzielimy także na działania on-site i off-site – czyli wewnętrzne (strona www) oraz te zewnętrzne (np.: linkbuilding). W przypadku branży medycznej / farmaceutycznej działania on-site mogą być szczególnie niebezpieczne pod względem prawnym.

Korzyści z Pozycjonowania / SEO w branży medycznej

Marketing w branży medycznej i obostrzenia dot. reklam produktów farmaceutycznych lub medycznych spędzają sen z powiek wielu marketerów działającym w tym sektorze. Digital Marketing w tym przypadku także nie jest wyjątkiem.

I tutaj na pomoc przychodzi właśnie SEO, które zdecydowanie jak nigdzie indziej jest skuteczne, ale także bardzo trudne. W związku z naszym wieloletnim doświadczeniem i działaniach prowadzonych w tematach medycznych, śmiało możemy wskazać,  że to właśnie działania oparte o strategię content marketingową robią w tym przypadku najlepszą robotę.

Do zdecydowanych korzyści możemy zaliczyć:

  • budowanie zaufania i świadomości marki
  • zwiększenie ilości konwersji oraz leadów
  • zwiększenie widoczności serwisu, strony, sklepu
  • generowanie wysokiej jakości ruchu

Bardzo istotną kwestią (i bardzo często zapominaną) jest także UX (User Experience) jakim poczęstujemy ewentualnego użytkownika serwisu. Zadbajmy o jego doświadczenie z jakim spotka się odwiedzając naszą witrynę. To nie jest tak, że notując wysokie pozycje zapewnimy sobie odpowiednią ilość konwersji, pamiętajmy o konkurencji, która jest o jedno kliknięcie dalej.

Często spotykamy się z opiniami, ze jeśli strona zajmuje wysokie pozycje to jest niemal pewne, że zapytania pojawią się jak grzyby po deszczu, a my skupimy się jedynie na ich segregacji na lepsze i gorsze. Nic bardziej mylnego – czynników wpływających na to, czy ktoś prześle zapytanie jest mnóstwo, tak samo jak czynników wpływających na pozycję strony. Dlatego zawsze powtarzamy, że najlepszy efekt otrzymujemy łącząc SEO + UI + UX.

Medical Update 08.2018

Chyba każdy SEOwiec pracujący w branży medycznej pamięta bardzo dobrze wydarzenia jakie miały miejsce po aktualizacji algorytmu i ataki paniki, które były bezpośrednim znakiem drastycznych spadków. Duża część serwisów poświęconym zdrowiu notowało ekstremalne spadki widoczności, niektóre nawet o 1 mln w skali mc.

Cóż w naszym przypadku, część serwisów się utrzymała, a część runęła w „głębię oceanu”. Pozostała szybka analiza i wprowadzenie zmian, dzięki, którym powróciliśmy i odrobiliśmy straty – nie trwało to jednak krótko. Od tego momentu Pozycjonowanie w tematyce zdrowotnej zmieniło się na dobre i zostało wzbogacone o E-A-T i YMYL.

Informacja na temat aktualizacji algorytmu

Medical Update - Twitter

Spadki w przypadku poradnikzdrowie.pl

Poradnik zdrowie - spadki po medical update

E-A-T i YMYL  w tematyce medycznej

W przypadku zderzenia SEO z tematyką zdrowotną mamy do czynienia z 2 koncepcjami E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trusthoworthiness) oraz YMYL (Your Money Your Life). W pierwszym jak i drugim przypadku chodzi przede wszystkim, aby treści, które znajdują się wysoko w wynikach wyszukiwania były tworzone przez osoby, które mają kompetencje i posiadają autorytet w danej dziedzinie. Jednym słowem rozpoczęła się walka ze stronami zawierającymi między innymi treści zdrowotne, które nie mają kompetencji, aby dzielić się np. poradami.

Nie ma tutaj żadnej niespodzianki, Google zawsze powtarzało, że wysokiej jakości treść jest najważniejsza. Teraz jednak zmieniło się jedno – trzeba wykazać się także kompetencją, wiarygodnością i autorytetem.  Cieszymy się, że powyższe wytyczne zostały wprowadzone i choć algorytm potrafi jeszcze zaskoczyć, wydaje się, że wszystko idzie w dobrym kierunku.

Podsumowanie

Pozycjonowanie w branży medycznej jest jednym z najtrudniejszych działań digitalowych. W chwili obecnej obsługujemy blisko 150 lokalizacji i śmiało możemy powiedzieć, że to właśnie branża medyczna jest naszą specjalizacją. Wiemy też, że klienci, którzy już raz zajęli wysokie pozycje inwestują swoje środki właśnie w działania SEO i content marketingowe. Oczywiście należy zmierzyć się z czasem potrzebnym na osiągnięcie dobrych wyników, ale ostatecznie z pewnością starania się opłacą.

Unikać przede wszystkim należy traktowania stron z zakresu medycyny jako standardowych Caseów w tworzeniu strategii SEO i cały czas być na bieżąco z wprowadzanymi ustawami dot. reklamy. To dużo delikatniejsza i wymagająca wielkiej wiedzy i zaangażowania branża.

Pozdrawiamy i zapraszamy do współpracy
CAMP7 Digital

Oceń post
[Łącznie: 4 Średnia: 5]